Vårskriket – snart sjunger det om Kalmar Slott igen!

Pressmeddelande   •   Feb 13, 2013 12:22 CET

Den 4 maj återkommer fjolårets succé ”Vårskriket – det sjunger om slottet”. I alla slottets salar och vrår kommer det att höras vacker sång från Kalmars alla körer och i vårskymningen ger de sedan en gemensam avslutningskonsert.

– Det var helt magiskt förra året. Vacker körsång hördes från salar, kyrka, fängelsehåla, postejer, borggård och sjöslätt, berättar Mimmi Mannheimer, slottschef på Kalmar Slott.
Det är hon som står bakom idén till evenemanget.
– När jag tillträdde som slottschef och började fundera på verksamheten hade jag en stark vilja att få Kalmarborna att komma och uppleva hela slottets magiska och historiska miljö. Jag tänkte på körsång, det är en fritidssysselsättning som många, många ägnar sig åt och musik och sång gör sig alldeles underbart i de flesta av slottets salar och vrår, akustiken är fantastisk.

Evenemanget växte sedan fram i samarbete med körledarna Anna Rosén, Quastakören och Thomas Hertzman, Månkören. Tanken är att vartannat år genomföra ett Vårskrik på slottet.
– Men så här i starten, och efter förra årets succé, kände vi att vi ville ha en uppföljare redan 2013, berättar Mimmi.

Upplägget blir detsamma som förra året. Så snart publiken närmar sig Kalmar Slott vid 18-tiden möts de av sång och så fortsätter det sedan tills alla går hem över vindbryggan fyra timmar senare.
– Man förflyttar sig som man vill beroende på vilka man vill lyssna till och vilka salar man vill uppleva. Mitt under kvällen kommer alla att gå en ”körpromenad”, då slottet verkligen kommer sjunga. Och avslutningsvis, när skymningen faller, samlas alla körer, ca 300 sångare, och ger publiken en specialkomponerad vårkonsert på Yttre borggården, avslutar Mimmi.

Medverkande körer:
Kalmarkören SON COEUR