Vänd osäkert stöd till tryggare intäkt

Öppna upp för alla företag som är drabbade av pandemin att kunna ansöka om utvecklingsprojekt hos Tillväxtverket.

Till viss del kan företag göra det idag, om ställda krav är uppfyllda. Lätta tillfälligt upp dessa regelverk så att än fler kan söka projektmedel för affärsutveckling. Låt företagen själva avgöra på vilket sätt de behöver utvecklas. Projekt som kan löpa över både korta och långa tidsperioder.

Istället för att anställda går hemma, med nästan full lön som finansieras av staten, ger detta förslag företag möjlighet till en intäkt. Som i sin tur genererar lön till personal. Dessutom kommer företag att stå starkare den dagen pandemin är under kontroll. ”

Förutom att företag, genom projekt, kan utveckla sin verksamhet under pandemin innebär förslaget en stor samhällsnytta. Personal har ett arbete att gå till istället för att gå hemma och vänta.

Fördelar med förslaget

• Stabilitet - Företag och anställda vet vilka förutsättningar som gäller över tid
  • Pengar i kassan nu - Betala ut beviljade projektmedel i förskott
  • Projekt som finansieras med samma pengar som alternativet korttidsarbete tas ifrån
  • Anställda i arbete som kompetensutvecklas
  • Företag utvecklar sin verksamhet istället för att avveckla den

• Konst, kultur, underhållning

En destination blir inte bättre än de som verkar på orten, aktörerna. Destinationsbyggarna hjälper företag att konkretisera sin produkt och sitt erbjudande. Målsättningen är att matcha detta med kundens behov och göra det lönsamt. Det är denna lönsamhet som innebär att aktören kan leva på sin verksamhet, anställa och bidra till kommunens skatteintäkter. Skatteintäkter som kommunen tar del av genom aktörens besökare som dessutom spenderar pengar på ortens mack, i livsmedelsbutiken osv. Destinationsbyggarna bygger destinationer och företag ur ett BO LEVA VERKA perspektiv.