Succéshow baserad på Beatles musik till Sverige

Nyhet   •   Jun 03, 2013 10:32 CEST

Världens bästa låtar, fantastiska kostymer och högt flygande skådespelare tar över Fyrishov när den danska succéföreställningen Come Together har Sverigepremiär 13 mars 2014. Teaterkonserten Come Together är ett visuellt fyrverkeri - en korsning av konsert och drama med inslag av luftfärder och akrobatik.

I en unik scenshow kommer Beatles låtskatt till liv i nya, oväntade versioner. Även karaktärerna i föreställningen Come Together - alla med sin specifika stil - är hämtade ur Beatles unika universum.

– Den här typen av aktiviteter är väldigt bra för Uppsala som evenemangsstad och vi tror att Come Together kan locka hit besökare från andra delar av landet. I vår vision för storstaden Uppsala fyller kulturen en viktig funktion då den bidrar till att göra staden attraktiv för både innevånare och besökare, säger Fredrik Ahlstedt, ordförande i Uppsalas kommunstyrelse.

Come Together hade urpremiär på Östra Gasverket i Köpenhamn den 9 september 2009 och har spelat runt 200 föreställningar och setts av drygt 160 000 personer. Nu kommer originalensemblen från Köpenhamn till Uppsala för tjugo spektakulära scenshower.

– Våra nybyggda hallar öppnar upp för helt nya lokala samarbeten. Vår kompetens kring stora arrangemang i kombination med Uppsala stadsteaters kreativitet gör att vi nu kan erbjuda Uppsalaborna unika typer av event, säger Fyrishovs styrelseordförande Lars O Ericsson.

Linus Tunström, teaterchef och VD Uppsala stadsteater:
– I och med samarbetet med Fyrishov kan vi ta hit storslagna gästspel. Deras nya hallar öppnar upp för en helt annan dimension av scenkonst som kräver ytor och takhöjd som inte finns hos oss på teatern.

Konceptet är utvecklat av den danske regissören Nikolaj Cederholm tillsammans med kompositörerna Jens och Peter Helleman samt producenten Peter Wallengren. Come Together är den första avancerade föreställning som görs på Beatles musik med tillåtelse av Sony, som äger rättigheterna.

För mer information/intervjuer/etc kontakta:
Camilla Bjelkås, Pressansvarig Uppsala stadsteater
0730-711 222, camilla.bjelkas@uppsalastadsteater.se

Den 13 mars 2014 har Come Together svensk premiär i Fyrishovs nya multihallar i Uppsala. Biljetterna släpps den 31 augusti, i samband med invigningen av de nya hallarna.