Ännu en Trädgårdsnatt i Linnés Uppsala

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2014 07:55 CEST

Den 17-25 maj firar Uppsala Blomsterkungen Carl von Linné med flera evenemang kring hans födelsedag, som äger rum den 23 maj. För tredje året i rad inleds firandet med det uppskattade evenemanget Trädgårdsnatten som i år innehåller omkring 40 programpunkter och pågår i sex av Uppsalas centrala parker och trädgårdar.

- Tanken med Trädgårdsnatten är att bjuda uppsalabor och besökare på en linneansk heldag i Blomsterkungens anda.  Vi har ett spännande program med guidningar, musik, dans, växtloppis och mycket mer är planerat, berättar Mariette Manktelow, projektledare för Trädgårdsnatten, Destination Uppsala.

Evenemanget växer år för år och med fler aktiviteter och platser i Uppsala kopplade till Blomsterkungen Linné. Årets ca 40 programpunkter är fördelade på sex av Uppsalas centrala parker och trädgårdar; Linnéträdgården, Stadsträdgården, Årike Fyris, Botaniska trädgården, Vasaparken och Kunskapsparken på SLU.

- Trädgårdsnatten har något för alla, stora som små. Man kan bland annat leta skatter längs med Linnéstigen i Årike Fyris, gå på invigningen av Uppsalas enda fjäll i Botaniska trädgården, lyssna på det uråldriga instrumentet kantele i Linnéträdgården eller besöka trädgårdsmässan Uppsala Garden i Stadsträdgården. Där kan man också plantera växter med självaste Carl von Linné (alias Hans Odöö). I Vasaparken och Biotopia blir det teater om blommor & bin och i Kunskapsparken på SLU är det öppet hus med föredrag, rådgivning och försäljning, avslutar Mariette Manktelow.

Trädgårdsnattens program finns tillsammans med hela programmet för firandet av Linné 17-25 maj på linneuppsala.se/fira

För mer information och frågor, vänligen kontakta:

Mariette Manktelow, projektledare för Trädgårdsnatten, Destination Uppsala
Tel +46 727-097645, mail mariette.manktelow@destinationuppsala.se

Destination Uppsala har som huvuduppgift är att sälja och marknadsföra destinationen Uppsala. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Uppsala som besöksmål; öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen.

Bland annat ansvarar bolaget för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens Turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.