Antikrundan kommer till Uppsala i sommar

Pressmeddelande   •   Mar 25, 2015 18:30 CET

Uppsala blir en av de sex orterna som får besök av Anne Lundberg och landets främsta antikexperter när det folkkära programmet Antikrundan turnérar i Sverige.

- Vi är oerhört glada att få besöka Uppsala! Staden har ett stort intresse för kultur och historia så vi hoppas på många besökare och fina föremål. Dessutom spelar vi in alldeles intill Vaksala Torg där den välkända loppisen pågår varje lördag. Vi får väl se om det ger några roliga effekter på programmet, säger Pernilla Månsson Colt, producent för programmet Antikrundan sedan 2008.

Platsen blir Uppsala Konsert & Kongress och programmet kommer att spelas in lördagen den 22 augusti. Senast SVTs omåttligt populära TV-program besökte Uppsala var 2001.

- Det är jättekul att ett så omtyckt program som Antikrundan har valt Uppsala som en av inspelningsorterna i turnén. Vi tror att programmet kommer visa staden ur ett perspektiv som går helt i linje med vår destinationsstrategi och bilden vi vill förmedla. Och tänk vad spännande det skulle vara om det dyker upp några riktigt intressanta och värdefulla föremål från Uppland, säger Stefan Pettersson, marknadschef på Destination Uppsala.

Om Antikrundan:

• Det första programmet spelades in i Malmö och Helsingör 1989 och var ett samarbete med BBC. Experterna kom både från England och Sverige och värdena i programmet angavs i både svenska kronor, danska kronor – och pund. Förvirrat och charmigt. Redan året därpå var det enbart svenska experter som kunde värdera föremålen i svenska kronor. Sedan dess har programmet spelats in och sänts varje år.
  • Inget annat faktaprogram i svensk television har så höga siffror som Antikrundan med sina 1,6 miljoner tittare i genomsnitt.
  • Programmet sänds i början av 2016 i SVT1. Det blir två heltimmesprogram från varje ort.
  • Några av programmets starkaste profiler har anknytning till Uppsala. Knut Knutson, Charlotte Widenfelt och Magnus Bexhed.

För mer information, kontakta gärna:

Pernilla Månsson Colt, producent för programmet Antikrundan, SVT
Telefon + 46 73 382 37 93, e-post pernilla.mansson@svt.se

Stefan Pettersson, Marknadschef Destination Uppsala
Telefon +46 72 222 87 28, e-post stefan.pettersson@destinationuppsala.se

Foto: Carl-Johan Söder/SVT.
Bildtext: Producenten Pernilla Månsson Colt, experten Knut Knutson och programledaren Anne Lundberg ser fram emot nya inspelningar för Antikrundan 2015.

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.