Blomsteröverraskning och utställning till Linnés ära

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2014 07:00 CEST

Varje år den 23 maj arrangerar Uppsala en blomsteröverraskning i city för att fira och uppmärksamma Carl von Linnés födelsedag. Årets blomsteröverraskning invigs på Celsiustorget fredagen den 23 maj kl. 15.00 av Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt som överlämnar blomstergåvan till självaste Carl von Linné alias Hans Odöö.

- På fredag är det åter dags för en av Uppsalas mest världsberömda fester, Carl von Linnés födelsedag. Precis som tidigare år arrangeras en hemlig blomsteröverraskning i city. I år inviger man även Linnémuseets sommarutställning ”Hennes samlingar tävlade med de största i världen”, i samband med födelsedagsfirandet, berättar Mariette Manktelow, projektledare för Blomsteröverraskningen, Destination Uppsala.

Linnés födelsedagsfirande invigs med den årligt återkommande blomsteröverraskningen i centrala Uppsala den 23 maj, i år sker den på Celsiustorget kl. 15.00. Kommunstyrelsens ordförande Fredrik Ahlstedt överlämnar då den välkända blomstergåvan till Carl von Linné alias Hans Odöö.

- Vi kan inte avslöja mer än att årets blomsteröverraskning bland annat innehåller en daggmask i jätteformat. Överraskningen står kvar i tre dagar, fram till och med den 25 maj, säger Mariette Manktelow.

Parker och trädgårdar i Linnés Uppland som deltar är Uppsala linneanska trädgårdar, Linnémuseet, Uppsalas parker, Kunskapsparken SLU, Enköpings parker, Lövstabruks parker och Forsmarks parker.

Kl. 16.00 inviger Carl von Linné och Svenska Linnésällskapet årets utställning i Linnémuseet: ”Hennes samling tävlade med de största i världen”, om Drottning Lovisa Ulrikas naturaliesamling.

Den 23 maj är det även gratis inträde i Linnéträdgården, Linnémuseet och Linnés Hammarby.

Hela programmet för firandet kring Linnés födelsedag finns på www.linneuppsala.se/fira.

För mer information, vänligen kontakta:
Mariette Manktelow, projektledare för blomsteröverraskningen, Destination Uppsala
Tel 0727 – 09 76 45, mail mariette.manktelow@destinationuppsala.se

Destination Uppsala har som huvuduppgift är att sälja och marknadsföra destinationen Uppsala. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Uppsala som besöksmål; öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen.

Bland annat ansvarar bolaget för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens Turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.