Elitidrottsstaden Uppsala fördjupar samarbetet i strategiska frågor

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2011 12:13 CET

Elitidrottsstaden Uppsala fördjupar samarbetet i strategiska frågor

Efter två års samarbete mellan 10 elitklubbar, Uppsala kommun och Upplands Idrottsförbund fördjupas samarbetet ytterligare.

Det sker genom att en Styrgrupp bildas för samverkan. I styrgruppen ska strategiska frågor för elitidrottens framtid inom Uppsala kommun kunna hitta ett naturligt diskussionsforum, som ska leda till elitidrottens utveckling.

I tätt samarbete med Elitidrottsstaden fortsätter Upsala nya Tidning som mediapartner och NCC som en stark näringslivsaktör.

Från att Uppsalas namn syntes på alla klubbtröjorna, vidareutvecklas samarbetet ytterligare med elitklubbarna, IK Sirius Fotboll, IK Sirius Bandy, IK Sirius Innebandy, Almtuna IS, Uppsala Basket herr, Storvreta IBK, Fyrisfjädern, Danmark- Sirius Dam FF, FBC Uppsala Dam, Sallén Basket Dam.
Syftet är att genom samverkan skapa och etablera Uppsala som Sveriges Elitidrottsstad, främja elitidrotten och möjliggöra för utveckling av elitjuniorverksamhet inom Uppsala kommun.

”Vi ser oerhört positivt på det strategiskt fördjupade samarbetet vi lyckats skapa med elitklubbarna. Genom Elitidrottsstaden har vi en naturlig diskussionsplattform för strategiska frågor där Uppsala kommun är inblandade såsom t.ex. utvecklings- och arenafrågor, säger Cecilia Forss kommunalråd, Uppsala kommun.

I samverkansprojektet ligger även tydliga mål och roller för olika arbetsgrupper med fokus på sport & individ, organisation & support och marknad & försäljningsfrågor. För projektledning av samverkansprojektet ansvarar Upplands Idrottsförbund. Förutom att arbeta med klubbarna och idrottens kompetensutveckling ingår också att synliggöra och marknadsföra Uppsalas elitidrott och klubblag.

I projektet inkluderas också utveckling av elitsatsning inom ungdoms och juniorverksamhet för att säkra och bygga ut återväxt för klubbarna och få fler ungdomar som satsar och trivs med elitidrott.

”Att Uppsala redan idag har Sveriges största elitidrottsgymnasium gör att vi redan nu ser att vårt samarbete har haft stor framgång under de år vi arbetat i samverkan”, säger Thomas Tjäder, ordförande Upplands Idrottsförbund.

För mer information:
Charlotte Skott, Marknadsstrateg, Destination Uppsala AB, 0705- 66 55 58, charlotte.skott@destinationuppsala.se

Peter Englund, Projektledare, Upplands Idrottsförbund, 018- 27 70 68,
peter.englund@uppland.rf.se

Destination Uppsala AB med ägare och partners utvecklar och marknadsför Uppsala som destination