I helgen välkomnas alla nya studenter till Uppsala

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2013 12:24 CEST

Den 31 augusti är det återigen dags för Student Uppsala, en välkomstceremoni där man välkomnar och förbereder stadens nya studenter för ett liv i Uppsala.

Uppsala är en av Sveriges fyra storstäder och en stad med ett hektiskt dynamiskt studentliv. Varje höst startar ca 10 000 studenter sin utbildning på något av stadens två universitet.  Student Uppsala är ett studentprojekt där Uppsala kommun med samarbetspartners bjuder in nya studenter att ta del av vad Uppsala har att erbjuda. Tillsammans ska man visa upp Uppsalas kultur- och idrottsutbud, föreningsliv, kommun, näringsliv och fritidsaktiviteter för att ge ett gott första intryck av Uppsala som hemstad. Man vill också visa upp de möjligheter staden erbjuder utanför det traditionella studentlivet.

– Våra studenter är viktiga för Uppsalas utveckling. Vårt mål är att de ska trivas i Uppsala under sin studietid och förhoppningsvis bli en del i vår dynamiska utveckling på lång sikt och etablera sig här, säger Fredrik Ahlstedt, ordförande i kommunstyrelsen, Uppsala kommun.

Uppsalas nya studenter hälsas välkomna nu på lördag 31 augusti, i Svandammshallarna, kl. 16.00. Evenemanget startar med en monterutställning där studenterna får möjlighet att träffa och nätverka med representanter från kommun och näringsliv, idrotts- och kulturliv, m.fl. De första 100 personerna på plats har chans att tävla om en cykel, träningskort eller konsertbiljetter. Kvällen bjuder på middag och konsert med Movits! Konferencier är Henry Bowers, även känd som Kung Henry.

Plats: Svandammshallarna
Datum: lördag 31 augusti
Tid: Mässutställning kl. 16.00–18.00, middag 18.00, konsert Movits! kl. 19:00.

Antalet platser är begränsat. Först till kvarn!

För mer information och detaljerat program:

Malin Lejskog, Projektledare, malin.lejskog@destinationuppsala.se, 018 – 727 48 32

Charlotte Skott, Chef Uppdrag Uppsala kommun och Varumärke Uppsala, charlotte.skott@destinationuppsala.se, 0705 – 66 55 58

www.destinationuppsala.se

Bakom projektet står Uppsala kommun, i samarbete med Uppsala universitet, Sveriges lantbruksuniversitet, Världsklass Uppsala och övriga samarbetspartners.

Destination Uppsala har som huvuduppgift är att sälja och marknadsföra destinationen Uppsala. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Uppsala som besöksmål; öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen.

Bland annat ansvarar bolaget för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens Turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.