Norlie & KKV till studentevenemang i Universitetsparken

Pressmeddelande   •   Aug 24, 2015 07:30 CEST

Det årligen återkommande evenemanget Student Uppsala flyttar i år utomhus till Universitetsparken. Utöver Uppsala kommun och Uppsala universitet finns ett 30-tal monterutställare från närings- och föreningsliv med på plats den 28 augusti. Uppsalabandet Frantic Sunday och den svenska hiphop-duon Norlie KKV spelar på scen.

- I år är evenemanget utomhus i Universitetsparken, i direkt anslutning till Uppsala universitets Recce-mottagning. Vi och universitetet hoppas kunna dra nytta av varandra och därmed locka flera studenter att delta på evenemangen än tidigare år, säger Marlene Burwick (S), kommunstyrelsens ordförande och ordförande i styrelsen för Destination Uppsala AB.

Varje hösttermin startar ca 10 000 studenter en utbildning på något av stadens universitet. Student Uppsala är ett studentprojekt på initiativ av Uppsala kommun som tillsammans med universiteten samt delar av förenings- och näringslivet bjuder våra nya studenter att ta del av vad Uppsala har att erbjuda.

- Syftet är att visa upp de möjligheter Uppsala erbjuder utanför det traditionella studentlivet. Uppsalas kultur- och idrottsutbud, föreningsliv, kommun, näringsliv och fritidsaktiviteter, för att välkomna studenterna hit och ge dem ett gott första intryck av Uppsala som hemstad, säger Linda Eriksson projektledare på Destination Uppsala AB.

På scen står Uppsalabandet Frantic Sunday efterföljt av hiphop-duon Norlie KKV, som i år släpper ett nytt album och var nominerade i kategorin "Årets livegrupp" på Rockbjörnen.

De första 100 besökarna i Uppsala kommuns monter kommer att få en goodiebag och chansen att vinna priser lämpade för det nya studentlivet i Uppsala; cyklar, evenemangsbiljetter, träningskort m.m.

För mer information och frågor om Student Uppsala, vänligen kontakta:
Linda Eriksson, Projektledare på Destination Uppsala
018-727 13 42, linda.eriksson@destinationuppsala.se

För intervjuförfrågningar och information om artisterna, vänligen kontakta:
Fredrik Annell-Berger, artistbokare på Brink & Berger
076 – 308 54 30, fredrik@brink-berger.se

Student Uppsala genomförs för fjärde året i rad som en långsiktig strategisk satsning. Det är ett kostnadsfritt evenemang för studenter över 18 år. Mer information finns på www.studentuppsala.se.

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.