Nu firar vi! 200 000. Så många blir vi under året i Uppsala kommun.

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2011 11:00 CET

Nu firar vi! 200 000. Så många blir vi under året i Uppsala kommun.
200 000 människor som alla tillsammans bidrar till tillväxt, dynamik och en fantastisk kommun att bo i.
Uppsala kommun har de senaste åren haft tillväxt inom många sektorer. På 20 år har fler än 40 000 nya invånare tillkommit, dvs. som om hela Enköping eller Falkenberg flyttat in i kommunen storleksmässigt. Uppsala är nu en av de fyra storstäderna.

- Det är mycket glädjande att vi har haft och har en fortsatt stark tillväxt i kommunen. Vi växer både mätt i antal invånare och i attraktivitet, säger kommunstyrelsens ordförande Gunnar Hedberg.

För att fira den magiska gränsen 200 000 invånare, bjuder Uppsala kommun till fest tillsammans med samarbetspartners.
Lördag 26/11 invigs på Uppsala stadsbibliotek en resa genom Uppsalas historia fram till idag, i både bild och text.

Söndag 27/11 kl.15,00, första advent, firar vi vid vårt slottsområde. Där får vi uppleva en musikalisk resa genom Uppsalas historia. Den musikaliska resan avslutas med några av våra stora Uppsala artister kanske även någon långväga gästartist. Uppsalas egen Lucia kommer för att krönas. Festen avslutas med ett för Uppsala traditionsenligt adventsfyrverkeri, över Botaniska trädgården.

Varmt välkommen att fira med oss i storstaden Uppsala.

För mer information
Charlotte Skott, marknadsstrateg, Destination Uppsala AB, telefon 0705- 66 55 58, charlotte.skott@destinationuppsala.se

Destination Uppsala AB med ägare och partners utvecklar och marknadsför Uppsala som destination