Nya svenska medborgare välkomnas traditionsenligt av Uppsala kommun under nationaldagsfirandet

Pressmeddelande   •   Jun 05, 2013 07:44 CEST

På nationaldagen den 6 juni välkomnar Uppsala kommun traditionsenligt de uppsalabor som blivit nya svenska medborgare under året som gått med en ceremoni på Uppsala slott. Efter ceremonin går de nya medborgarna tillsammans med sina gäster i procession till Parksnäckan där de är hedersgäster under kommunens nationaldagsfirande.

Traditionsenligt bjuder Uppsala kommun in alla uppsalabor som blev svenska medborgare under 2012 till en ceremoni på slottet på nationaldagen. Det kommer att bjudas på förfriskningar, musik och tal av kommunfullmäktiges ordförande Lars Bäcklund (M) och utbildnings- och arbetsmarknadsnämndens ordförande Mohamad Hassan (FP).

– Det har blivit en uppskattad tradition att börja nationaldagsfirandet med en ceremoni för våra nya medborgare och deras anhöriga. Det brukar vara ett högtidligt tillfälle med mycket glädje för alla som är på plats, säger Mohamad Hassan.

Programmet på slottet avslutas med en procession till Parksnäckan där Uppsalas officiella nationaldagsfirande börjar klockan 13.00.

Nationaldagsfirandet i Parksnäckan inleds med ett välkomsttal av kulturnämndens ordförande Eva Edwardsson, följt av kommunfullmäktiges ordförande Lars Bäcklund. På scen står Coste Apetrea med sitt band Pobre Diablo.

– Det är väldigt roligt att bjuda besökarna på ett nationaldagsprogram med klassiska svenska toner och en del latin. Vi har professionella musiker på scen i form av Pobre Diablo, men också några framtida stjärnskott från Uppsala musikskolas Paradorkester samt den unga solisten Tyra Sund, 7 år, säger Eva Edwardsson (FP), ordförande i kulturnämnden.

Programmet leds av Anna-Karin ”ako” Nytell Oldeberg. Medverkar gör bland andra Pobre Diablo, Tensta spelmanslag, Uppsala Paradorkester, Tyra Sund och scouter från Wasakåren.

Under firandet kommer en fana att delas ut till Kalmar nation, som har ansökt och beviljats en fana av Rikskommittén Sveriges Nationaldag.

Nationaldagsfirandet arrangeras av Uppsala kommun. Fri entré.

För mer information, vänligen kontakta:
Sofie Blomgren, Projektledare Uppsala kommun och Varumärke Uppsala
+46 76 83 04 855, sofie.blomgren@destinationuppsala.se

Den 6 juni 1523 valdes Gustav Vasa till Sveriges kung. Samma datum 1809 skrev riksdagen under den gällande regeringsformen, som fastslog de allmänna medborgerliga rättigheterna, bland annat yttrande- och tryckfriheten som är viktiga steg mot den demokrati vi lever i idag. 1916 konstituerades en styrelse för svenska flaggans dag som ville verka för en nationell samling kring flaggan. På så sätt blev den 6 juni officiellt den svenska flaggans dag; en dag av samling och samförstånd mellan alla svenskar, oberoende av politisk färg. Därför kan det ses som en helt naturligt utveckling när flaggdagen år 1983 blev vår officiella nationaldag.

Destination Uppsala har som huvuduppgift är att sälja och marknadsföra destinationen Uppsala. Bolaget ska vara en drivande aktör för att utveckla Uppsala som besöksmål; öka antalet besökare och skapa ökad affärsnytta för den lokala besöksnäringen.

Bland annat ansvarar bolaget för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens Turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.