Skördeutställning i Botaniska trädgården

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2010 09:43 CEST

Mellan den 4 och 12 september bjuder Botaniska trädgården på aptitretande dagar med inspiration och kunskap. På programmet står odlartävling, kunskap och smakupplevelser.

Veckan börjar den 4 september med Botans dag. Den traditionella utställningen Skördetid i Botan invigs ute i trädgården. Köksväxtlandet är då fyllt till bredden med vanliga och ovanliga växter. Tidigare har utställningen huserat inomhus men i år får man se växterna på deras rätta plats. De växter som är känsliga för kyla och vind kommer att få ett eget tält invid växthuset. Under dagen pågår odlartävlingen då vem som helst som odlar utan konstgödsel och kemiska bekämpningsmedel kan komma och delta. Till de mer populära grenarna hör grönsaks- och rotfruktsklassen, växthusklassen och klassen för kulturhistoriskt intressanta växter.

Den som vill utmana sin fantasi kan med fördel tävla med roligaste rotfrukten eller sensommarens vackraste blomsterbukett ställd i vas. Under dagen pågår också växtmarknad där man kan köpa sticklingar och få råd och tips från lokala odlare och trädgårdssällskap. En expert på fruktsorter kommer också att finnas på plats för att namnge besökarnas plommon, päron och sommaräpplen. Dagen arrangeras av Uppsala trädgårdssällskap, Centrum för ekologisk produktion och konsumtion (EPOK) vid SLU och Uppsala linneanska trädgårdar.

Program 4 september

Växt- och matmarknad kl. 11-16: med trädgårdssällskap och lokala odlare.

Odlartävling: kl. 11-13 inlämning, kl. 15 prisutdelning. Alla tävlingskategorier finns på www.botan.uu.se.

Sortbestämning: fem fina plommon/päron/sommaräpplen per sort behöver experterna för att bestämma dem!

Samtal kring Den goda maten nära dig: kl. 12.30 Matparken i Uppsala; 12.50 “The Allotment Plot”; 13.10 “growforgold.org” – idéer för ökad lokal matproduktion; 13.30 Stadsodling, kretslopp och hållbar utveckling i världen; 13.50 Demonstration av uringödsling.

Visningar: kl. 14 Kökslandets mångfald, kl. 16 Mat från varma länder.

Program 5 september
Kl. 13 Klimatsmart från tropikerna? Vad är det vi äter, hur odlas det och hur påverkar det miljön? Tropiska växthuset.  Kl. 13 & 15 Lilla Expedition Linné i Botan. Vi går på jakt efter trädgårdens mångfald av växter och djur. Kl. 14 Med botanisten bland chili & bönor.

Skördeutställningen håller sedan öppet under veckan, 6-12 september kl. 9-16 och kommer då att besökas av många av Uppsalas skolor. Utställningens sista helg sammanfaller med Kulturnatten den 11 september och då bjuder Botaniska trädgården på smakupplevelser från den odlade mångfalden. Förutom kulinariska upplevelser kan besökarna ta del av familjevisningar, tecermonier, japansk musik och svenska visor, taiji och eldshow. Konstutställningen Precious Periphery håller öppet sista helgen och konstnärerna finns där för att visa. Hela trädgården samt det tropiska växthuset har kvällsöppet.

Inför och efter skördeutställning och odlartävling kan man få mer råd och tips om odling i visningsserien Gröna fingrar. Här delar trädgårdsmästarna i Botan med sig av erfarenheterna kring plantering, gallring, beskärning och mycket mer. Gröna fingrar ges en lördag i månaden. Nästkommande tillfälle är den 25 september, då ligger fokus på frön och hur man tar vara på dem. Linnéträdgårdens örtagårdsmästare ger tips om insamling och sådd.

Webbplats: http://www.botan.uu.se/

Folder: kan hämtas på turistbyrån Fyristorg 8 i Uppsala
Presskontakt: Lotta S Saetre, Uppsala linneanska trädgårdar Uppsala universitet
tel 018-471 28 74 och Brita Zetterberg Blom Uppsala Tourism 0708-56 30 50

Pressbilder: Vi skickar gärna bilder.

Linnés Uppsala är ett samarbete mellan Uppsala universitet, Uppsala kommun, SLU, Svenska
Linnésällskapet och Uppsala Tourism. Webbplats: www.linneuppsala.se

Uppsala Tourism AB med ägare och partners utvecklar och marknadsför Uppsala som destination