Stina Oscarsson inviger miljömärkt kulturnatt

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2014 07:30 CEST

På lördag är det dags för KulturNatten i Uppsala, Uppsalas största kulturfest med över 660 programpunkter och förväntade 150 000 besökare. Invigningen äger rum på Uppsala Konsert & Kongress kl. 14–15. Kulturprofilen Stina Oscarsson håller årets invigningstal och Trio X framför en nykomponerad invigningsfanfar. Evenemanget är för första gången miljömärkt av Håll Sverige Rent.

− Uppsalas kulturnatt är tillfället då folk strömmar till från alla håll för att ta del av Uppsalas unika kulturliv. I år blir det som vanligt kultur ”extra allt” med bredd, spets och kvalitet. Med över 660 programpunkter och ett mycket spännande invigningsprogram är jag verkligen stolt att vara kulturnämndens ordförande i Uppsala kommun, säger Eva Edwardsson.

Årets invigningstalare är teaterregissören och tidigare radioteaterchefen Stina Oscarsson. För musiken svarar improvisationstrion Trio X tillsammans med Margareta Bengtson, tidigare medlem i the Real Group. Gösta Knutsson-stipendium tilldelas regissören och skådespelaren John Fiske för hans insatser inom barnkulturområdet. Tema för invigningen är fred. Uppsala kommun vill genom projektet Fredsåret 2014* på olika sätt uppmärksamma att Sverige haft fred i 200 år.

Fredstemat visar sig också bland arrangörerna. Stadsbiblioteket har Fredsordsfestival och Fredens Hus bjuder på teater för barn, Våga vara snäll.Andra inslag är Frankenstein på Museum Gustavianum, Sveriges mest spännande hiphopartister möts på Uppsala Konsert & Kongress och rykande färsk samtidskonst kan upplevas på nya arenan Köttinspektionen. På borggården utanför Uppsala konstmuseum visas koreograferad och ljussatt parkour. Kulturen i Uppsala är full av liv under kulturnatten.

Kulturnatten har i år godkänts som Miljömärkt Event av Håll Sverige Rent. Evenemanget arbetar aktivt med att minsta evenemangets miljöpåverkan, bland annat genom att aktivt minska nedskräpning, sortera sopor, välja förnyelsebar energi, uppmana besökarna att åka kollektivt samt uppmuntra försäljarna att använda ekologiska och närproducerade produkter.

− För oss är det självklart att Sveriges största kulturnatt ska vara miljömärkt. Vi vill skapa trivsel för den enskilde besökaren och visa att Uppsala kommun tar ansvar för miljön, både närmiljön och miljön i ett större perspektiv. Med den här märkningen hoppas vi kunna inspirerar fler aktörer i staden att göra detsamma, säger Sten Bernhardsson, Uppsala kommuns kulturdirektör.

KulturNatten i Uppsala genomförs för 26:e året i rad. Arrangörerna ansvarar för sina egna program. Destination Uppsala samordnar och marknadsför kulturnatten på uppdrag av kulturnämnden i Uppsala kommun.

Evenemanget är en del av Uppsala Kulturklassiker, www.destinationuppsla.se/uppsalakulturklassiker.se.

För mer information, kontakta gärna:
Sofie Blomgren, projektledare på Destination Uppsala
018-727 86 62, sofie.blomgren@destinationuppsala.se
www.kulturnattenuppsala.se

* Under 2014 firar Sverige 200 år av fred. Det har Uppsala valt uppmärksamma genom projektet Fredsåret 2014. Under året kommer man att utgå från olika teman och ta reda på vad fred faktiskt är. I Uppsala firar vi 200 år utan krig, samtidigt är läget ett annat i världen. Dagens konflikter är inte helt olika vår egen dramatiska historia, de pågår hela tiden och verkar ofta olösliga. Under året kommer man

Uppsalas största kulturmanifestation, kulturnatten, är ett årligt återkommande evenemang arrangerat av Uppsalas kulturarbetare, kulturföreningar, kulturinstitutioner, företag, föreningar och andra eldsjälar. KulturNatten i Uppsala är också Sveriges största kulturnatt.

Uppsala kommuns Kulturnämnd ansvarar för kulturnatten och Destination Uppsala samordnar evenemanget. www.kulturnattenuppsala.se.