Uppsala växer som evenemangsstad

Pressmeddelande   •   Maj 07, 2010 11:39 CEST

Under 2010 arrangeras många större evenemang i Uppsala. Utbudet visar på en stor bredd, där klassiska traditioner möter nya publikdragare.
Läs om allt som händer på www.uppsala.to

Kulturstaden Uppsala växer snabbt och omfattar i år 13 stora kulturevenemang, varav sex stora internationella festivaler. I april är det Uppsala Internationella Scenkonstfestival (TUPP) på Uppsala stadsteater med bl a Laurie Anderson. I juni genomförs Friktioner, en spännande internationell performancekonstfestival mitt i Uppsalas stadsrum. Under hösten bjuder Uppsala på fyra stora festivaler:
Uppsala Internationella Poesifestival (sept/okt), Uppsala Internationella Gitarrfestival (okt), Uppsala Internationella Kortfilmsfestival (okt) och International Sacred Music Festival (dec). Kom och upptäck världen i Uppsala!

Tävlingsstaden Uppsala genomför 23 stora nationella och internationella idrottstävlingar under 2010 inom en rad sporter, bl.a. ett stort ungdoms-VM i femkamp den 10-13 juni med ungdomar från ett 40-tal länder.

Reggaefestivalen fyller tio år
I augusti fyller Uppsala Reggae Festival 10 år. Arrangörerna bjuder på världsledande reggaeartister inkl. ”favoriter i repris” från tidigare festivaler. Festivalen är norra Europas största reggaefestival och lockar besökare från när och fjärran i alla åldrar. Från inbitna festivalbesökare till barnfamiljer och reggaediggande pensionärer.
Uppsala reggaefestival är musikfesten ingen vill missa!

Julstaden Uppsala
Året avslutas med Uppsala Julmarknad den 27-28 november och Julstaden Uppsala som marknadsför Uppsalas utbud som shopping- och nöjesstad i december.

Uppsala Tourism AB med ägare och partners utvecklar och marknadsför Uppsala som destination

För mer information:

Ulrika Nisser, evenemangschef, Uppsala Tourism, 018-727 48 19, 0708-56 39 90