Uppsala vill bli bäst på sponsring

Pressmeddelande   •   Dec 08, 2015 07:30 CET

Destination Uppsala strävar efter att fler, större och mer ekonomiskt hållbara evenemang ska arrangeras i staden i framtiden. Destinationsbolaget har därför tagit initiativ till en omfattande utbildning inom sponsring för de evenemangsarrangörer och företag som vill och verkar på den lokala marknaden.

Möten och evenemang bidrar till att stärka städers attraktivitet. Avdelningen Möten & Evenemang, inom Destination Uppsala, arbetar för att fler kongresser, konferenser och evenemang ska kunna genomföras i kommunen. Destinationsbolaget har även ett ansvar för kunskapsutvecklingen av Uppsala som mötes- och evenemangsstad i syfte att bidra till ökad affärsnytta för aktörer i alla led. Ett mindre antal branschutbildningar har genomförts de senaste åren. Den kommande utbildningen inom sponsring är den mest omfattande av dem alla.

- Syftet med utbildningen är att öka kunskapen om sponsring och skapa förutsättningar för samverkan mellan arrangörer och näringsliv. Utbildningen blir en fysisk plattform för fler samarbeten, så att fler och större evenemang kan arrangeras här i framtiden, säger Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala.

Utbildningen kommer att genomföras under 2016, men den inleds på UKK redan den 9 december. Under en halvdag (kl. 08.30 – 12.00 med efterföljande lunch) ska destinationsbolaget informera om utbildningens format och innehåll, men dagen bjuder också på ett par relevanta och inspirerande föreläsningar. Medverkar gör bland annat:

• žNiklas Birgertz, Sponsrings- och Eventföreningen: Om sponsringens framtid och trender
  • žPeter Viklund, Sponsor Insight: Publikundersökning gjord för Elitidrott Uppsala
  • žUtbildningsföretaget Passion Lab: Sponsringsutbildning 2016

- De kommande fem åren kommer ett flertal nya arenor att byggas i Uppsala, vilket kommer att ge arrangörer helt nya förutsättningar för att sälja upplevelser. Det ställer höga krav på kompetens inom såväl upplevelseproduktion som sponsring, säger Jonas Ekebacke, Projektledare Möten & Evenemang, Destination Uppsala.

De senaste tio åren har företagens sponsringsbudget fördubblats och investeringar i traditionell media som print och TV minskar. Det ställer höga krav på såväl sponsorer som rättighetsinnehavare att hitta samarbeten som skapar engagemang hos rätt målgrupp.

För mer information och anmälan om medverkan, kontakta gärna:
Anna Lindström, Chef Möten & Evenemang, Destination Uppsala
+ 46 76 761 83 35, anna.lindstrom@destinationuppsala.se

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.