Uppsalas gästnätter ökade 5 % första halvåret 2015

Pressmeddelande   •   Aug 12, 2015 07:30 CEST

Statistik från Statistiska centralbyrån (SCB) visar att antalet kommersiella gästnätter i Uppsala kommun under perioden januari – juni 2015 ökade med 5 % i jämförelse med föregående år. Antalet sålda rum på hotellen ökade med 10 000 gästnätter under samma period, vilket motsvarar en ökning på 7 %.

Även om statistiken för juni i år visar på en liten minskning av antalet kommersiella övernattningar i Uppsala i jämförelse med 2014, så har antalet kommersiella gästnätter i kommunen sammantaget (ackumulerat) under perioden januari – juni 2015 ökat med 5 %. De nationella övernattningarna ökade med 5 % och de internationella med 3 %.

Mellan januari - juni såldes också totalt 10 000 fler rum på hotellen i Uppsala, en ökning med 7 % i jämförelse med föregående år. Snittpriset för ett hotellrum i Uppsala har ökat med 5 % under samma period. Totalt blev intäkterna för hotellen 133 miljoner under första halvåret 2015, en ökning med 14 miljoner mot föregående år.

Läs hela rapporten för juni och tidigare rapporter om besöksstatistiken i Uppsala på www.destinationuppsala.se/statistik.

För mer information, kontakta gärna:

Annette Öqvist, Projektledare
Telefon +46 18 727 48 06, mobil +46 730 48 89 85
annette.oqvist@destinationuppsala.se

Stefan Pettersson, Marknadschef
Telefon +46 18 727 48 28, mobil +46 72 222 87 28
stefan.pettersson@destinationuppsala.se

Destination Uppsala ska positionera Uppsala som destination genom att sälja och marknadsföra staden till valda marknader och målgrupper för att skapa intäkter och utveckling för Uppsalas besöksnäring.

Bolaget ansvarar bland annat för projektet Varumärke Uppsala, driver stadens turistbyrå, projektleder kommunens större evenemang och samarbetar med den lokala näringen för att utveckla mötesindustrin via partnerskapet Uppsala Convention Bureau.