Valborg - den största studenthändelsen i Europa

Pressmeddelande  •  2009-04-17 16:43 CEST

Den sista april varje år rör sig så många som 100000 personer på gatorna i Uppsala vilket gör Valborg till den största studenthändelsen i Europa och ett av de största evenemangen i Norden. Att fira in våren med champagnefrukost, körsång och bal är en populär tradition sedan hundra år tillbaka. Idag engagerar evenemanget båda stora och små med olika aktiviteter under hela dagen.

Aha filmproduktion har gjort ett reportage från Valborgsmässo-firandet som nu kan ses på Uppsala Tourism web-sida: www.uppsala.to Reportaget är ett led i Uppsala Tourism satsning att föra fram Uppsala som en av Sveriges och Norra Europas mest spännande evenemangsstad och framstående mötesstad.

- Det här som händer under Valborg är ett uttryck för den öppenhet som finns i Uppsala. Det finns en tradition, en kultur, för alla! Valborg blir på så sätt essensen av vad Uppsala är, säger Jojo Lindström, Vd och turistchef för Uppsala Tourism.

Valborgsmässoafton eller sista april, är årets största evenemang i Uppsala med forsränning, sillunch, gasquer och mycket mer. Sedan urminnes tider har dagen varit föremål för folkliga vårfester, framför allt i de östra delarna av Sverige.

Under tidigt 1800-tal började studenterna i Uppsala gå upp till Slottsbacken denna kväll för att se på slättens flammande kasar. De som var sångkunniga tog tillfället i akt. Så småningom blev det också sed att hålla tal till våren.

- Universitetet har 40.000 studenter, så att det är väldigt mycket en studentprägel på evenemanget, men det är en tillgång som vi vill utveckla och göra tillgänglig för fler målgrupper än bara studenter och Uppsalabor. Därför ordnar vi i år en sillunch som är öppen för alla på Uppsala Konsert & Kongress, läs mer på www.ukk.se, säger Ulrika Nisser, evenemangschef för Uppsala Tourism.

- Européer tycker att det är väldigt spännande med universitets- och studentstäder, så vi arbetar även för att föra ut evenemanget internationellt, berättar Brita Zetterberg Blom, marknadschef privatresande för Uppsala Tourism.

Företagsmöten lockas till destinationer som har stora evenemang. Fler evenemang i Uppsala kan därför få en positiv effekt på mötesmarknaden här.

- Uppsala är en bra stad att mötas i och har sedan länge attraherat vetenskapliga kongresser. Vi hoppas att kunna attrahera även andra grupper att mötas i Uppsala. Evenemang som Valborg är bra för marknadsföringen av staden, säger Charlotte Ullberg, marknadschef MIC för Uppsala Tourism och kongresschef för Uppsala Convention Bureau.

Uppsala Tourism är en plattform för samarbete och utveckling av besöksnäringen i Uppsala kommun och län. Vårt uppdrag är att få fler besökare till och öka besöksomsättningen i regionen.

Uppsala Convention Bureau är ett samarbete mellan stadens officiella turistorganisation, Uppsala Tourism, och företag inom mötesindustrin i Uppsala.

För ytterligare information kontakta:

Jojo Lindström, vd Uppsala Tourism

018- 727 48 01 jojo.lindstrom@uppsalatourism.se

Detta kan ni se i filmen som finns utlagd på Uppsala Tourism webb-sida: www.uppsala.to

Kl. 10.00 Forsränning i Fyrisån.

Kl. 15.00: Universitetets rektor höjer sin vita studentmössa från balkongen på Carolina Rediviva, vilket ger signal till mösspåtagning.

Östra Ågatan, dans på gatan utanför Norrlands nation!

Kl. 15.00 - Valbord med DuoJag. Restaurang Flustret.

Kl. 17.00 Valborgsbal Uppsala slott, Rikssalen.

Kl. 20.30 Majbrasa i Gamla Uppsala Kungshögar, Gamla Uppsala Hembygdsförening

Uppsala universitet har mer information om Uppsalas valborgstraditioner.
www.uu.se/node134

Läs mer om forsränningen och Forsfestivalen veckan innan valborg.
www.forsranningen.com

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom