Arlandas miljötaxikoncept vann Ecologistic Award

Arlandas miljötaxikoncept vann Ecologistic Award

Stockholm, 22 november, 2010 – Arlandas nya miljötaxikoncept, drivet av Europark och Swedavia, blev årets vinnare av Ecologistic Award. Det är Arlandas satsning på minskade koldioxidutsläpp vid taxiområdet som tog hem vinsten. Priset, som har initierats av DHL Global Forwarding, delades ut av Arlanda Logistic Network i fredags för tredje året i rad.

Ecologistic Award uppmärksammar och belönar ett betydelsefullt och innovativt miljölogistikarbete, som skett i samarbete mellan två eller fler parter i anslutning till Arlandaområdet. I år knep Arlandas miljötaxikoncept utmärkelsen framför de två andra finalisterna, det vill säga samarbetet mellan Schenker Logistics och Prologis samt Flygbussarna och Energigårdar.

Motiveringen löd: Initiativet har en stor potential för att vara en föregångare för flygplatser i hela världen där systemet ger positiva miljöeffekter i de städer som har anknytning till flygplatsen, samt visar ett målmedvetet arbete mot ett hållbart resande.

Taxiverksamheten på Arlanda genererar cirka 2,2 miljoner taxiresor per år. Från 1 juli 2011 får enbart miljötaxi användas för att hämta kunder vid Arlanda flygplats. Effekten av Europark och Swedavias arbete har från december 2005 tills nu ökat andelen miljötaxibilar från 5 procent till 84 procent. Detta tack vare ett nytt framkallningssystem, som implementerades i mars 2010 där prioriteringen av taxibilarna styrs efter vilken utsläppsnivå av kolodioxid som varje taxibil har. Detta görs via ett poängsystem där låga utsläpp ger höga framkallningspoäng och miljöeffektiva bilar får då förtur. Framkallningssystemet ger också poäng och förtur för taxibilar som har haft passagerare upp till Arlanda och på så vis minimeras tomkörningar till flygplatsen.

Thomas Cassel, Swedavia, och Owe Andersson, Europark, som tog emot priset sade att ”Vi är otroligt glada att ta emot priset då vi i detta projekt fått ihop alla tre delar: miljö, kunden och affären”.

Priset består av en vandringsstatyett i glas som har formen av en katalysator. Det har formgivits av Christer Chytraeus på Konstfack i Stockholm.

Juryn som bedömer bidragen består av Catherine Löfquist, miljöansvarig på Bring Express samt ordförande i ALN:s miljögrupp, Pär Holmgren, TV-meteorolog och klimatförfattare, Maria Huge-Brodin, universitetslektor i logistik, Linköpings Universitetet, samt Ulf Nilsson, vd på DHL Global Forwarding.

Slut

Bildtext: Prisutdelning av Ecologistic Award. Från vänster: Owe Andersson, Europark, Catherine Löfquist, Bring Express samt juryns ordförande, Johan Lood, DHL Global Forwarding och Thomas Cassel, Swedavia.

Mediakontakt:
Linda Bergsten, miljöchef
DHL Global Forwarding (Sweden)
Tel: +46 (0)771 400  400
Tel dir: +46 (0)8 400 476 72
Mobil: +46 (0)70 959 39 64
E-post: linda.bergsten@dhl.com

Per Schött
Arlanda Logistic Network
Mobil: +46 (0)708 320 720
E-post: schott@canit.se

Om Arlanda Logistic Network (ALN)
Arlanda Logistic Network startade år 2000 med syfte att utveckla Arlandaområdet till det ledande logistikcentrat i norra Europa. Nätverket har i dag 36 medlemmar bestående av logistikföretag, byggbolag, Sigtuna kommun, Luftfartsverket och varuägare som ABB. Nätverket arrangerar två externa seminarier per år där medlemmar, kunder, prospekt, massmedia och politiker bjuds in. Nätverket har bland annat initierat gymnasieutbildningen i logistik på Arlanda gymnasium samt ledarutbildningen Logistics Executives Program på Handelshögskolan i Stockholm. www.arlandalogisticnetwork.se

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 300 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela logistikkedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan, bidrar med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2009 hade koncernen en omsättning på över 46 miljarder euro.