Bea Szenfeld + DHL = sant

– Design och logistik hand i hand på Stockholms modevecka Stockholm, 15 augusti, 2007 – Transport- och logistikföretaget DHL stödjer modeskaparen Bea Szenfelds lansering av vår/sommarkollektionen 2008 under Stockholms modevecka. För DHL innebär samarbetet med Bea Szenfeld en fortsatt offensiv satsning på just modeindustrin. Bea Szenfelds uppmärksammade modevisning under Stockholms modevecka gick i den italienska kulturens tecken och förflyttade besökarna till 50-talets Italien. Vår/sommarkollektionen för 2008 var baserad på ljuva sommarplagg i en sval och dämpad färgskala med svart kontrast, som markerar detaljrikedomen och hantverket bakom plaggen. DHL är en engagerad sponsor för modeskaparen Bea Szenfeld och samarbetet berikar båda parter i högsta grad. – Jag vill bara kunna koncentrera mig på mitt skapande och transporterna till fabriken i Tallinn och butikerna måste fungera smärtfritt. Personalen på DHL förstår precis vad de fraktar och hur viktigt det är att hanteringen av kläder och tyger sker på rätt sätt. Jag kan slappna av när det gäller den biten, säger modeskaparen Bea Szenfeld. – Vi ser en stor potential i svenskt mode och det är viktigt för oss att kunna stötta unga och lovande designers i Sverige. Samarbetet med Bea Szenfeld går hand i hand med vår långsiktiga satsning på logistik av svenskt mode, säger Cecilia Sidmalm, kommunikationschef på DHL Global Forwarding. DHL arbetar fortlöpande med att bistå företag i modebranschen genom att höja kompetensen inom logistikområdet inför exempelvis nationella och internationella lanseringar. Satsningen på modelogistik innebär att DHL tar ansvar för hela logistiken inom textil- och designindustrin. I praktiken innebär detta hantering av såväl dokument och varuprover som stora sändningar, lagerhantering, finishiering (ångblåsning) och slutlig leverans till återförsäljare. Inför modevisningen specialdesignade Bea Szenfeld dessutom en sommarklänning för medarbetare på DHL som i samband med visningen delade ut traditionella ”goodie bags” till de inbjudna gästerna. I enlighet med övriga kollektionen gick DHL-klänningen i 50-talets tecken och var röd med vita prickar med ett tillhörande gult skärp. För mer information kontakta: Cecilia Sidmalm, Communication Manager DHL Global Forwarding (Sweden) Tel dir: +46 (0)8 519 338 41 Mobil: +46 (0)706 720 558 E-post: cecilia.sidmalm@dhl.com Bea Szenfeld Mobil: +46 (0)736 896 316 E-post: info@szenfeld.com Webb: www.szenfeld.com Om Bea Szenfeld Efter examen från Beckmans Designhögskola 2002 har Bea Szenfeld arbetat åt Stella McCartney, designat skor för Vagabond och solglasögon för Axcent. Plagg designade av Bea Szenfeld finns representerade på Nordiska Museet i Stockholm och Röhsska Museet i Göteborg. Bea Szenfeld Design grundades 2002 och säljs idag i Sverige, Danmark och USA. För mer information se: www.szenfeld.com Om DHL DHL är världsledande inom internationell expressfrakt och logistik, och har som specialitet att ta fram innovativa och skräddarsydda kundlösningar. DHL erbjuder expertis inom express, flyg- och sjöfrakt, landtransporter, kontraktslogistik och internationella brevtjänster, i kombination med ett världsomspännande och heltäckande nätverk tillsammans med en god kännedom av lokala marknader. DHL:s internationella nätverk binder samman fler än 220 länder och territorier över hela välden. 285 000 medarbetare arbetar för att ge snabb och pålitlig service som överträffar kundernas förväntningar. DHL är ett varumärke som tillhör Deutsche Post World. 2006 hade koncernen en omsättning på 60 miljarder euro. www.dhl.se