Deutsche Post DHL-rapport: Hållbarhet är centralt för att nå toppen inom logistikbranschen i framtiden

Shanghai/Bonn, 25 oktober, 2010: 63 procent av företagskunder anser att logistik kommer att bli en strategisk hävstång för minskningen av koldioxidutsläpp.  Det är en av slutsatserna i rapporten ”Delivering Tomorrow: Towards Sustainable Logistics”, som Deutsche Post DHL nyligen presenterade. Den nya 150-sidiga rapporten fokuserar på miljövänliga transporter samt logistikbranschens framtid och utvecklingsmöjligheter under de närmaste åren.

Deutsche Post DHL:s rapport grundar sig på forskningsresultat från internationella experter samt en omfattande undersökning där 3 600 kunder över hela världen har medverkat.

Studien visar att logistikbranschen kommer att ha en central roll vid minskningen av koldioxidutsläppen inom de flesta sektorer. Detta tack vare den kunskap inom miljöområdet som finns i branschen och den integrerade rollen i varuflödeskedjan. 63 procent av kunderna tror att logistikbranschen blir en strategisk hävstång i arbetet för minskade koldioxidutsläpp. Dessutom kommer inte logistik längre att ses som en handelsvara där billigaste lösning vinner. Vinnaren blir istället den leverantör som erbjuder den mest hållbara logistiklösningen.

‒ Vi vill ta ett tydligt steg framåt för att effektivisera minskningen av koldioxidutsläpp och bidra till att skapa en hållbar ekonomi. Undersökningen visar hur vår bransch kan uppnå detta mål, säger Frank Appel, koncernchef på Deutsche Post DHL. Hållbarhet, och framför allt minskningen av koldioxidutsläppen, utgör redan i dag en central del av vår verksamhet och är integrerat i vår affärsstrategi. Kunder över hela världen kräver miljövänligare logistiklösningar och de ger oss de bästa indikatorerna på att vi är på rätt väg.

Rapporten visar också att prismekanismer kommer att kunna påskynda utvecklingen av miljövänliga logistiklösningar. När det väl finns en tydlig prislapp kopplad till koldioxidutsläppen kommer miljön att utgöra en central roll i investeringsbesluten.

‒ Logistikbranschen kan redan i dag uppnå märkbara minskningar av koldioxidutsläpp genom effektivare distributionsnätverk, användning av rätt transportsätt och smartare planering av lastning och rutter, säger Appel. Vårt syfte med studien är att skapa debatt och att visa att innovationer och grön efterfrågan kan skapa en hållbar ekonomi.

Studien om hållbar logistik har tagits fram med stöd av experter på institutioner som MIT, Potsdam Institute for Climate Impact Research, National University of Singapore och Technische Universität Berlin samt experter från Deutsche Post DHL. Några av koncernens kunder, bland andra Fujitsu, Henkel, HP, Unilever och Walmart har också medverkat.

Se även: “Seven key developments for a sustainable logistics industry”

“Delivering Tomorrow: Towards Sustainable Logistics”
How Business Innovation and Green Demand Drive a Carbon-Efficient Industry
ISBN 978-3-00-032568-7

För mer information och material: www.dp-dhl.com/sustainable-logistics

Slut

Mediakontakt:

Deutsche Post DHL
Global Media Relations
Silje Skogstad
Claus Korfmacher
Tel: +49 (0) 228 182-9944
E-post: pressestelle@deutschepost.de

Presskontakt DHL i Sverige
Stina Thor
Inmema PR
Tel: +46-(0)76-277-0556
E-post: stina.thor@inmema.com

Deutsche Post DHL – världens ledande post- och logistikkoncern
Deutsche Post och DHL erbjuder en unik tjänsteportfölj inom logistik (DHL) och posttjänster (Deutsche Post). Koncernen tillhandahåller standardiserade produkter och tjänster, men också innovativa och skräddarsydda kundlösningar världen över. Cirka 500 000 medarbetare fördelade på över 220 länder och territorier skapar tillsammans ett globalt nätverk med fokus på service, kvalitet och hållbarhet. Deutsche Post DHL tar sitt samhällsansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning. Koncernens omsättning uppgick 2009 till över 46 miljarder euro.

Tysklands främsta postleverantör. Hela världens logistikföretag.