DHL blir officiell logistikpartner för Cirque du Soleil – ett spektakulärt avtal

DHL kommer att ge logistikstöd i världsklass till globalt ledande underhållningsturné och kommer att sköta all eventlogistik världen över för Cirque du Soleil.

Stockholm, 15 januari 2014: DHL, världens ledande logistikleverantör, meddelar att de blir officiell logistikpartner för Cirque du Soleil, ett ledande liveunderhållningsföretag. DHL kommer att integreras i Cirque du Soleil:s leveranskedja där de kommer att sköta all eventlogistik världen över för Cirque du Soleil Big Top-föreställningar samt alla arenaturnéer. DHL kommer också att hantera logistiken på global basis för Cirque du Soleil:s huvudkontor i Montreal, Kanada. Partnerskapet betyder att dessa två globala ledare inom sina respektive branscher kommer att bedriva gemensamma varumärkes- och marknadsföringsaktiviteter för deras internationella kundbas, partners och anställda.

– Cirque du Soleil och DHL passar perfekt ihop. Vi har båda vuxit från en entreprenörstart till att bli globala varumärken genom ett åtagande att erövra nya gränser och bygga fantastiska internationella kundbaser. Genom att samla våra respektive styrkor via vårt partnerskap kommer de båda varumärkenas bevisade förmåga att förnya och leverera kvalitet att bidra till ännu mera spännande kundupplevelser i framtiden. Vi ser fram emot att replikera de hisnande föreställningar under en Cirque du Soleil Big Top inom vår egen verksamhet bakom kulisserna, säger Ken Allen, global vd för DHL Express.

– Cirque du Soleil är glada över att samarbeta med branschledande DHL som vår officiella globala logistikpartner. Detta är en fantastisk allians för oss, och förbinder två omtyckta varumärken som är kända för sitt engagemang för kvalitet inom sina respektive områden. Med en globalt turnerande verksamhet som spänner över 150 platser i mer än sex kontinenter, är logistiken avgörande för Cirque du Soleil:s framgång. Med DHL som vår officiella logistikpartner, är vi nöjda över att få denna möjlighet att arbeta med ett annat globalt varumärke som delar vårt engagemang för utmärkt kvalitet. Vi ser fram emot att integrera DHL:s tjänster i vår leveranskedja och tillsammans introducera Cirque du Soleil:s upplevelse till nya målgrupper och marknader, säger Finn Taylor, Senior Vice President, Touring Shows, Cirque du Soleil.

De viktigaste logistikkraven för Cirque du Soleil består av upp- och nedsättning av föreställningar samt förflyttning mellan arenatillställningar, inklusive användning av flyg-, sjö- och vägtransporter samt tullklareringstjänster. En enda Big Top-föreställning kan innebära en förflyttning av upp till 80 fraktcontainrar. Det Kanadabaserade underhållningsföretaget har också ett behov av standardlogistik inom sin dagliga verksamhet, såsom transport av paket och lagerhantering.

En publik på totalt 15 miljoner människor förväntas delta i någon av de nitton Cirque du Soleil-föreställningar som kommer att visas runt om i världen under 2014.

Mediakontakt:
DHL Media Relations
Daniel McGrath
Telefon: +49 228 182 9944
E-post: daniel.mcgrath@dpdhl.com

Marketing Director, DHL Express Sverige
Telefon: +46 8 54 345 753
E-post: annkristine.johansson@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 285 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2012 hade koncernen en omsättning på 55 miljarder euro.