DHL Freight står bakom galna drömmar

DHL Freight står bakom galna drömmar

Den 16:e december klockan 21.00 på TV3 sänds dokumentären Project Playground – En Galen Dröm. En resa som inte alltid har varit en dans på rosor med många hinder och en del tårar, men desto mer kärlek och glädje.

Stockholm, fredag 13 december: Den 16:e december klockan 21.00 på TV3 sänds dokumentären Project Playground – En Galen Dröm. I dokumentären får vi tillsammans med Renée Nyberg följa Project Playgrounds grundare Sofia Hellqvists och Frida Vesterbergs resa för att nå sin dröm – att ge barn och ungdomar en chans till ett bättre liv genom att se individen och vikten av utveckling inifrån. En resa som inte alltid har varit en dans på rosor med många hinder och en del tårar, men desto mer kärlek och glädje.

Project Playground är en ideell organisation som arbetar med att stötta utsatta barn i Sydafrikas kåkstäder. Organisationen arbetar med att stärka barnens personliga och sociala utveckling med hjälp av stödprogram, organiserad aktivitet och en stor dos kärlek. Genom en meningsfull fritid får barnen självkänsla, ambitioner, självförtroende, ansvarsförmåga och gemenskap – verktyg till att påverka sitt eget liv till det bättre. Först när man bryr sig om sitt eget liv och ser ljust på framtiden kan man bryta negativa mönster och utanförskap. Det ger i sin tur ringar på vattnet för hela samhället.

DHL Freight är stolt samarbetspartner till Project Playground och genom sitt initiativ Dreams Delivered, där deras vd Peter Hesslin utmanar andra företagsledare att delta i Vasaloppet för välgörenhetens skull, kommer delar av pengarna som samlas in gå till Project Playground.

-  Jag har haft förmånen att hälsa på hos Project Playground på plats i Langa. En resa som för mig var en omvälvande upplevelse, en emotionell berg-och-dalbana. Du möts av en miljö som vi aldrig kommer i kontakt med här hemma. Föds du annorlunda i Langa blir du utstött och undangömd men på Project Playgrounds center får barnen vara barn och delta i en rad olika aktiviteter som dans, sång och fotboll. Många av barnen har utvecklats enormt, något som inte skett om det inte vore för dessa fantastiska människor Frida Vesterberg och Sofia Hellqvist som har vågat satsa på sina drömmar, säger Peter Hesslin, vd DHL Freight Sverige.

Allt för många barn och unga tvingas bär på problem och ansvar. När en del barn får leka och lära, tvingas andra att hantera fattigdom, rasism, våld och sociala svårigheter. Allt för många gånger får barnen själva ta ansvar när omvärlden brister i sitt. Därför finns Project Playground - hela världens fritidsledare.

Project Playground startades 2010 och hjälper idag över 300 utsatta barn och ungdomar i Langa, den äldsta kåkstaden utanför Kapstaden i Sydafrika.

Project Playgound
Project Playground är en ideell organisation som kämpar för barns rättigheter och en långsiktig hållbar utveckling genom lokalt engagemang och stödprogram. Genom att bland annat erbjuda sport och organiserade aktiviteter i en trygg miljö med goda förebilder vill de höja barns och ungdomars självkänsla och ambition och på så sätt motverka fattigdom, kriminalitet och skapa en verklig samhällsförändring. Project Playground tror på kraften av lek, vänskap, gemenskap och självrespekt och vill hjälpa morgondagens generation att växa upp till starka, självständiga och ansvarstagande individer med tro på sin egen förmåga att förändra.

– Slut

Presskontakt:

Stina Petrini, informationschef
DHL Freight (Sweden) AB
Tel: 08 – 54 345 669
E-post: stina.petrini@dhl.com

Peter Hesslin, vd
DHL Freight (Sweden) AB
Tel: 08 – 54 345 129
E-post: p.hesslin@dhl.com

Lina Hellqvist, projektkoordinator
Project Playground
Tel: 08 – 510 26 009
E-post: lina@project-playground.org

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 285 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL. 2012 hade koncernen en omsättning på 55 miljarder euro.