Ted Söderholm, vd på DHL Express, inviger nya terminalen i Västberga.

DHL inviger nya terminalen i Västberga – del i mångmiljoninvestering på svenska marknaden

DHL Express har invigt sin nya logistikterminal i Västberga strax utanför Stockholm. Företaget har investerat 70 miljoner kronor i den nya terminalen som är 13 000 kvadratmeter stor, den största i sitt slag för DHL Express. Det stärker företagets position och ger kunderna ännu snabbare leveranser.

Stockholm, 25 augusti 2016: DHL Express, världens ledande leverantör av internationella expressleveranser, premiärvisar idag den nya terminalen i Västberga. Ett hundratal personer deltog vid invigningen. Terminalen kommer att användas för export- och importleveranser för kunder i Stockholmsområdet. DHL Express har också en terminal på Arlanda och kan effektivisera transporterna betydligt. Kunderna kommer att få avsevärt snabbare leveranser – terminalen ligger bara sex kilometer från stadskärnan.

Logistikterminalen i Västberga är 13 000 kvadratmeter stor och kapaciteten ökar med 338 procent jämfört med den tidigare terminalen. Den nya terminalen har all modern teknik och kan hantera 4 000 paket i timmen. Totalt sysselsätts cirka 80 personer. Fastigheten ägs av DHL Express.

– Vi investerar för att ge våra kunder en ännu bättre service. De får snabbare leveranser och senare upphämtningar. Vi har en mycket bra logistiklösning i Stockholm med två stora terminaler, en strax söder om staden och en vid Arlanda. Det är en investering för framtiden som stärker vår position, säger Ted Söderholm, vd DHL Express Sverige.

Tidigare har det gått ett femtiotal dagliga kurirbilar från Arlanda och nu flyttas hälften av dessa till Västberga. Kunder i södra Stockholm samt i centrala Stockholm får sina leveranser från Västberga. Kunderna på den norra sidan av Stockholm får sina leveranser från Arlanda.

DHL Express investerar totalt 400 miljoner kronor på den svenska marknaden och terminalen i Västberga är den andra som färdigställs. En ny terminal har också byggts på Landvetter utanför Göteborg och den invigdes tidigare i år. Terminalen vid Arlanda kommer att byggas om och ska invigas vid ett senare skede.

– Slut –

Mediakontakt:
Ted Söderholm
Vd, DHL Express Sverige
Mobil: 0709-345 210
E-post: ted.soderholm@dhl.com

Marknadschef, DHL Express Sverige
Mobil: 0709-345 684
E-post: annkristine.johansson@dhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 340 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL Group. 2015 hade koncernen en omsättning på 59 miljarder euro.