DHL signerar partnerskapsavtal med MotoGP™

DHL signerar partnerskapsavtal med MotoGP™

DHL blir officiell logistikpartner till MotoGP™ och kommer att erbjuda logistiksupport vid 18 tävlingar i 14 länder på 4 kontinenter.

Stockholm, 18 augusti 2015: DHL, världens ledande logistikleverantör, presenterar ett nytt treårigt partnerskap med världens främsta motorcykelracingmästerskap, MotoGP™. Partnerskapet innefattar att DHL kommer att supportera logistikbehoven för mästerskapet samt för dess systermästerskap, Moto2™ och Moto3™.

– Detta nya partnerskap med MotoGP™, det äldsta av alla motorsportmästerskap och det främsta racingevent på två hjul, visar ytterligare att DHL är förstahandsvalet för motorsport och fordonsindustrin, säger Ken Allen, global vd DHL Express. Vi är mycket glada över att få möjligheten att komma bakom styret av mästerskapets logistikverksamhet och att erbjuda högkvalitativa internationella transporter för MotoGP™. Som med andra motorracingmästerskap i vår partnerskapsportfölj av världsklass, kommer MotoGP™ också att ge oss en möjlighet att både samarbeta med en otroligt passionerad global fanskara och skapa ännu mer högoktaniga erfarenheter för våra egna kunder, medarbetare och partners.

Säsongen 2015 för MotoGP™ innehåller 18 lopp i 14 länder som sträcker sig över 4 kontinenter. Varje säsong är det mer än 80 motorcyklar och 350 ton av lagens och mästerskapets utrustning som måste transporteras med båt, flyg och på väg på en total sträcka på cirka 90 000 km inom endast nio månader. Med skräddarsydda lösningar av förpackning och hantering av motorsportutrustning och fördjupad kunskap av tull- och transportregler på alla marknader där MotoGP™ verkar, är DHL väl positionerade till att underlätta att ”loppet innan loppet” går smidigt och i tid.

Vid sidan av logistikverksamheten kommer partnerskapet också inkludera omfattande marknadsföringsmöjligheter. Tillsammans med kundevent och nyttjanderätt av logotyp vid marknadsföringsinitiativ, kommer DHL dra nytta av reklam runt banan vid MotoGP™-lopp vilket innebär exponering till en live tv-publik i 207 länder.

DHL har över 30-års erfarenhet av logistik för motorsport. Företaget är partner med ett antal motorracingmästerskap och lag, däribland Formula 1®, Formula E, WTCC, WEC, Andretti Autosport, Audi_ABT och Kalitta Motorsports.

– Slut –

Mediakontakt:
Deutsche Post DHL Group
Dan McGrath
Telefon: +49 228 182-9944
E-post: pressestelle@dpdhl.com

DHL är marknadsledande inom logistikbranschen och är ”logistikbolaget för hela världen”. DHL erbjuder expertis inom internationell express-, flyg- och sjöfrakt, väg- och tågtransport, kontraktslogistik samt internationella brevtjänster. Med ett globalt nätverk som består av mer än 220 länder och territorier och med 325 000 medarbetare över hela världen erbjuds kunder högsta kvalitet kombinerat med god lokal kännedom. Allt för att på bästa sätt kunna tillgodose kundens behov av tjänster som täcker hela varuflödeskedjan. DHL tar sitt sociala ansvar genom att löpande arbeta med åtgärder för att minska klimatpåverkan och genom att bidra med katastrofhantering samt utbildning.

DHL ingår i Deutsche Post DHL Group. 2014 hade koncernen en omsättning på mer än 56 miljarder euro.