Accademia Di Luca inspirerar skolkökspersonal

Accademia Di Luca inspirerar skolkökspersonal

I samarbete med Skolmatsakademin utbildar och inspirerar Accademia Di Luca skolans måltidspersonal i Västra Götaland.

-Än så länge har vi genomfört fyra träffar. Det finns så mycket engagemang och kunskap hos de som arbetar i skolmatsalarna, men inte alltid utrymme för inspiration och nya idéer. Om vi kan bidra med det är vi väldigt glada, säger Sanna Engerdahl, dietist på Accademia Di Luca.

Accademia Di Luca är företaget Di Luca & Di Lucas egen matakademi vars uppgift är att utbilda och inspirera kring medelhavsmaten. 2015 inleddes ett samarbete med kunskapsnätverket Skolmatsakademin och verksamhetsledaren Ulrika Brunn. Syftet med Skolmatsakademin är främja skolmåltiden och goda matvanor och är till för alla som jobbar i skolan eller skolrestaurangen.

-Alla kommuner inom Västra Götaland kan själva välja ett antal utbildningar och nätverksträffar de vill delta i. Från Accademias sida har vi till exempel pratat om hälsofördelarna med medelhavsmat, allt gott man kan göra med baljväxter och hur man kan göra om barn vill äta mer vegetariskt och klimatsmart, berättar Sanna.

En kompetent yrkeskår

Inspirationsträffarna brukar inledas med en teoretisk del, därefter samlas deltagarna i köket för att testa idéerna praktiskt.Alla rätter bedöms efter ett provsmakningsprotokoll som Skolmatsakademin tagit fram. Ibland är det kockarna själva som gör bedömningen, men allra helst förstås skolbarnen.

-Maten kan inte bara vara nyttig. Barnen måste också gilla den. Det är fantastiskt kul att se med vilket allvar barnen provsmakar och fyller i protokollet, berättar Sanna.

Under hösten planerar Accademia Di Luca för nya inspirationsträffar över landet för kökspersonal i både förskolor, grundskolor och gymnasier. Alla som är intresserade är mycket välkomna. Kontakta i så fall Sanna Engerdahl på telefon 08-55694118 eller sanna.engerdahl@diluca.se Läs också gärna mer på www.vgregion.se/Skolmatsakademin