Sveriges första laktosfria ricotta

Sveriges första laktosfria ricotta

Nu utökar Di Luca & Di Luca sin laktosfria ostfamilj med Zeta Ricotta laktosfri, 250 gram. Sedan tidigare finns mozzarella, halloumi och fetaost i Zetas laktosfria sortiment.

-Vi vill att alla ska kunna njuta av klassisk medelhavsmat varje dag, även de som är laktosintoleranta eller överkänsliga på annat sätt, säger Pär Uggla, inköpsansvarig för ost på Di Luca & Di Luca.

Som första aktör på marknaden lanserar Di Luca och Di Luca laktosfri ricotta under varumärket Zeta. Ricotta är en klassisk italiensk färskost. Ursprunget är den välsmakande, milda vassle som man får över vid osttillverkning. Den värms upp och blir därmed “ricotta”, vilket helt enkelt betyder “omkokt”.

Zetas laktosfria ricotta är mjukt fyllig med lätt syra. Laktosen har tagits bort men ricottan smakar precis som originalet.Pastarullar med spenat- och ricottafyllning är klassiskt, men användningsområdena är många fler.

-Prova ricotta på toast, till pannkakor, i cheesecake, som dessertost eller dip. Med sin milda smak passar den till det mesta och är dessutom nästan lika proteinrik som cottage cheese. Min favoritdessert är att smaksätta ricotta med några skedar starkt espressokaffe och strö över lite råsocker. Väldigt enkelt och alltid en succé, berättar Pär Uggla.

Zeta Ricotta laktosfri, 250 gram, finns att köpa på Ica och Coop och kostar cirka 20-25 kronor.