Zetas ekologiska sortiment med bönor växer

Nyhet   •   Mar 14, 2019 09:44 CET

Bönor är ett billigt, mättande och näringstätt livsmedel - en bra sak. För att främja bönätandet i Sverige lanserar familjeföretaget Di Luca & Di Luca två nya bönblandningar under varumärket Zeta: Zeta ekologiska blandade mörka bönor samt Zeta ekologiska 4 blandade bönor. Som alla bönor i Zetas ekologiska sortiment är de nyckelhålsmärkta och utan salt.

I Italien är bönor en självklar del av medelhavsmaten sedan tusentals år, och allra helst i sällskap med olivolja, tomat, lök och färska kryddor. Bönor finns i en mängd olika smaker, former, storlekar och konsistenser. Gemensamt för dem alla är att de är fettsnåla samt närings- och proteinrika.

Bland Zetas alla bönor är de blandade varianterna mest populära. Det gör att två nya sorter nu lanseras: Zeta ekologiska blandade mörka bönor samt Zeta ekologiska 4 blandade bönor. Den mörka bönblandningen innehåller kidney, pinto samt svarta bönor, medan den ljusa varianten är en blandning av kidney, kikärtor, botlotti samt flageoletbönor. Samtliga bönor i Zetas ekologiska sortiment är nyckelhålsmärkta, fungerar lika bra i varm som kall matlagning och är helt utan salt.

-Vi tog bort saltet för två år sedan för vi svenskar äter i snitt dubbelt så mycket salt som vi borde. Även om smaken är lite ovan i början vänjer man sig fort och hälsovinsterna är stora, berättar Massimo Gasperini, inköpsansvarig.

Zeta ekologiska blandade mörka bönor samt Zeta ekologiska 4 blandade bönor, 380 gram, finns att köpa på Ica, Coop och Axfood och kostar 12-14 kronor.

Nyligen avslutades internationella Salt Awareness Week. I samband med det tog Livsmedelsverket olika initiativ för att uppmärksamma problemen med ett alltför stort saltintag. Så här skriver de om riskerna**:

-För mycket salt kan höja blodtrycket. Högt blodtryck är en av de ledande riskfaktorerna för hjärt- och kärlsjukdom. Cirka 50 000 svenskar drabbas årligen av hjärtinfarkt och stroke.

-I Sverige har en fjärdedel av den vuxna befolkningen högt blodtryck och över hälften av personerna över 65 år.

-Salt är en vanesak – det tar ungefär fyra veckor att vänja sig vid mindre salt. Det går lättare om man sänker saltnivån i maten gradvis. När man vant sig kommer mat med mindre salt att smaka lika salt som vanligt.

**https://www.livsmedelsverket.se/om-oss/press/nyheter/pressmeddelanden/nu-synas-saltet-i-norden?ll=1

Kommentarer (0)

Kommentera

Genom att skicka din kommentar accepterar du att dina personuppgifter behandlas i enlighet med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Integritetspolicy</a>.