Tänk att så mycket kan rymmas på en scooter

Tänk att så mycket kan rymmas på en scooter

Historien om Fernando Di Luca börjar i Fano, en fiskeby på Italiens nordöstra kust. Han växte upp och fick med sig alla de italienska smakerna från sin mammas kök när han tog Lambrettan upp till Stockholm på sitt livs resa. Kvar hemma i Fano lämnade Fernando nästan allt, utom lite kläder, några småsaker och – en flaska olivolja.

Den olivoljeflaskan är ryggraden i varumärket Zeta och den innehöll inte bara själva oljan, utan all kärlek och stolthet som finns i Italiens mattraditioner. Idag har Fernando bott mer än femtio år i Sverige och har en egen familj, som förvaltar, driver och utvecklar det företag och varumärke han har byggt upp. Zetas olivolja finns i nästan varje mataffär och i svenska kök lagas italiensk mat för fullt. Syskonen Gabriella, Christian och Paola Di Luca har i sin tur bildat familjer och den tredje generationen Di Luca är ofta med och smakar när nya produkter och recept tas fram. Fortsättningen på Fernandos resa står syskonen för, kanske tillsammans med sina familjer.

Ikväll har du möjlighet att se hur det en gång startade, den 2 juni premiärsänds berättelsen om hur Fernando tar avsked av Fano och sin familj med en historisk flaska olivolja i bagaget. Reklamfilmen är regisserad av Mikael Marcimain, guldbaggebelönad spelfilmsregissör och filmfotograf är Manuel Alberto Claro, som filmat analogt på svartvit film. De allra första sändningstillfällena är:

°  Kanal5  19:41  The Big Bang Theory

°  Kanal5  20:45  Ullared

°  Kanal5  21:24  CSI

°  Kanal5  22:28  Law & Order: Special.

°  TV4  20:45  Timells Skärgårdskök

°  TV4  22:03  Tv4nyheterna Med Ekonomi

För mer information kontakta gärna:
Catrine Bjulehag, PR- och informationsansvarig Di Luca & Di Luca,
0707-48 00 12, catrine.bjulehag@diluca.se