Diabetesförbundets medlemsförsäkring blev snabbt populär

Nyhet  •  2012-08-08 12:52 CEST

När Svenska Diabetesförbundet under våren för första gången gick ut med ett erbjudande till sina medlemmar om en medlemsförsäkring blev gensvaret stort. Hela 23 procent av alla medlemmar som fick erbjudandet har idag tackat ja till försäkringen.

-Vi hoppades hela tiden att intresset för vår medlemsförsäkring skulle vara stort men det här överträffar alla våra förväntningar, säger Fredrik Löndahl, förbundsordförande i Svenska Diabetesförbundet.

Under våren kunde Diabetesförbundet efter ett omfattande arbete erbjuda sina medlemmar en medlemsförsäkring som består av en olycksfall- och en sjukvårdsförsäkring. Medlemsförsäkringen är en viktig del i arbetet att erbjuda medlemmar attraktiva medlemsförmåner men också ett resultat av ett intensivt arbete i ett viktigt intressepolitiskt område.

- Vägen till vår egen medlemsförsäkring har inte varit spikrak. Hos många försäkringsbolag möttes vi av kalla handen. Tyvärr tror jag att detta beror på att det fortfarande lever kvar gamla och felaktiga kunskaper kring diabetes och dess komplikationer hos försäkringsbolagen, något som tyvärr bidrar till svårigheter för personer med diabetes att teckna försäkringar, säger Fredrik Löndahl.

Fredrik Löndahl tycker att förbundet kommit ett viktigt steg på vägen i att erbjuda försäkringslösningar för personer med diabetes. För många personer med diabetes kan det finnas problem med att nyteckna försäkringar eller att premien på den försäkring som man har sedan tidigare kraftigt höjs när man insjuknar i diabetes. Diabetesförbundet har under många år arbetat för att personer med diabetes ska ha rätt att teckna försäkringar på samma villkor som andra människor. Trots att förbundet nu kan erbjuda sina medlemmar en egen försäkring kommer det intressepolitiska arbetet i försäkringsfrågan att fortgå i syfte att förbättra kunskaper kring och attityder till diabetes.

Kort om försäkringen

Diabetesförbundets medlemsförsäkring är en olycksfall- och sjukvårdsförsäkring i två paket som kan tecknas av personer mellan 16 och 65 år respektive personer som är 65 år och äldre. Försäkringen omfattar bland annat förhöjt dödsfallsbelopp samt en sjukvårdsförsäkring som ger tillgång till privat vård i samband med ett olycksfall, efter remiss från läkare.

Försäkringen erbjuds i samarbete med försäkringsförmedlaren Aon Sweden AB. Försäkringsgivare är Trygg-Hansa. Medlemmar under 16 år har möjlighet att teckna en barnförsäkring genom paraplyorganisationen Handikappförbunden.

Så många har hittills tecknat försäkringen

I dag har Svenska Diabetesförbundet drygt 23 000 medlemmar. Försäkringen kan endast nytecknas av personer mellan 16 och 75 år vilket innebär att erbjudandet om försäkringen skickade ut till cirka 16 000 medlemmar. 2383 st medlemmar har tecknat försäkringen 16-65 år 1330 st medlemmar har tecknat försäkringen 65 +

Kommentarer (4)

Jag har nyligen ingått i denna försäkring 65 +.Jag undrar om det ingår begravningshjälp i denna försäkring,vid naturlig bortfall.

- Bert Öhnander - 2013-09-03 13:27 CEST

Jag rekommenderar att du ringer till Diabetesförbundets försäkringsservice på telefon 08-697 45 66 (måndag-fredag 9-16.30) där de har svar på alla frågor rörande denna försäkring.

- Diabetesförbundet - 2013-09-03 13:32 CEST

Varför kan man inte få försäkringsavgiften dragen som autogiro

- Kerstin Lund - 2013-12-15 15:18 CET

Hej!
    Jag har pratat med försäkringsbolaget som administrerar försäkringen, och de beklagar att det inte går i nuläget . Enligt dem beror det på att de håller på och byter betalningssystem, och förhoppningsvis kommer det att vara klart till nästa avisering så att man då kan byta till autogiro istället. Har du ytterligare frågor ber jag dig att kontakta dem direkt på telefon: 08-697 45 66 (måndag-fredag 9-16.30).

Vänligen,

- Diabetesförbundet - 2013-12-16 10:31 CET