Dom visar på otillräcklig kunskap om diabetes inom rättsväsendet

Diabetesförbundet ser stora problem med Tingsrättens dom i fallet där en ung flicka med typ 1-diabetes utnyttjades sexuellt i samband med en kraftig insulinkänning.

Tingsrättens dom visar inte bara på svårigheter kring bevisbördan vid sexualbrott. Den visar också tydligt att domstolarna har bristande kunskaper kring akuta sjukdomstillstånd som hypoglykemi. Detta avspeglas i det aktuella målet där Diabetesförbundet anser att rättsväsendet sviker en ung person med diabetes.

I det aktuella målet hördes en läkare om symtom på hypoglykemi. Läkarens uppgifter anses bara "i viss mån" stödja flickansvittnesmål. Flickans egna uppgifter vad som inträffat samtidigt som hon drabbats av ett akut sjukdomstillstånd bedöms som "vaga och detaljfattiga".

-  Det är inte rimligt att bevisning ska behöva föras kring hur olika sjukdomstillstånd som hypoglykemi yttrar sig. Detta måste vara något som domstolens ledamöter har grundläggande kunskaper om, i vart fall när det gäller de stora folksjukdomarna såsom diabetes, säger Fredrik Löndahl, förbundsordförande i Svenska Diabetesförbundet.

Enligt Diabetesförbundets mening måste kunskapsnivån om olika sjukdomstillstånd öka inom rättsväsendet. Diabetesförbundet driver genom paraplyorganisationen Handikappförbunden kravet att Domstolsverket ska ta fram en utbildning för domstolspersonal om funktionsnedsättningar.

Enligt Fredrik Löndahl är ökad kompetens om de stora folksjukdomarna hos domstolarna ett måste om förtroendet för domstolarna ska kunna upprätthållas.

Fakta om hypoglykemi/insulinkänning

När blodsockret sjunker allt för lågt hos den som har diabetes, drabbas denne av hypoglykemi även kallat insulinkänning eller låga blodsockervärden. De flesta människor med diabetes känner igen tecknen när blodsockret är på väg att sjuka allt för lågt och hinner åtgärda det sjuknade blodsockret. En del saknar dock varningssignaler och i värsta fall kan insulinkänningen omärkt gå över i insulinkoma. En kraftigt omtöcknad eller medvetslös människa med diabetes ska snabbt föras till sjukhus.

• Brott, juridik, rättsfrågor

• sexualbrott