Cecilia Gomez ny förbundsdirektör på Svenska Diabetesförbundet

Cecilia Gomez tillträdde den 31 maj tjänsten som förbundsdirektör på Svenska Diabetesförbundet. Cecilia kommer närmast från en tjänst som enhetschef på Vetenskapsrådet.

Fredrik Löndahl, förbundsordförande i Svenska Diabetesförbundet, ser tillsättandet av tjänsten som förbundsdirektör som ett viktigt steg i arbetet att utveckla förbundets verksamhet.

- Cecilias kompetens och erfarenhet gör henne utmärkt för rollen som förbundsdirektör, inte minst när det gäller att fortsätta utvecklingen mot ett modernt och attraktivt Diabetesförbund som hörs och syns, säger Fredrik Löndahl.

Cecilia har utbildningar i biomedicin och journalistik med sig i bagaget. Engagemanget för diabetes är inget nytt för Cecilia som tidigare har arbetat vid Rolf Lufts centrum för diabetesforskning vid Karolinska Institutet. När en familjemedlem insjuknade i diabetes insåg hon vad rätt stöd, information och vård kan betyda för hur livet med diabetes blir. Nu ser hon fram emot den nya tjänsten.

- Jag känner mig taggad att börja, säger Cecilia Gomez.

Tjänsten som förbundsdirektör är ny på Svenska Diabetesförbundet och ersätter den tidigare tjänsten som kanslichef samtidigt som den får nya uppgifter.

- Cecilia kommer att få en utåtriktad roll inom påverkansarbetet vilket tydligare än tidigare visar att kansli, styrelse och föreningar arbetar tillsammans, fortsätter Fredrik Löndahl.

Diabetesförbundet tidigare kanslichef, Sylvia Larsson, lämnar förbundet efter sex år för att nu gå i pension.