Insulinpumparna försvinner ur förmånssystemet

Svenska Diabetesförbundets förbundsordförande Margareta Nilsson kommenterar nyheten om att insulinpumparna försvinner ur läkemedelsförmånen den 1 december 2013.

”Tyvärr vet vi inte vad uteslutningen ur förmånssystemet kommer att innebära för pumpbärare. Frågan kommer fortsatt vara högaktuell för oss då vi kommer att följa subventioneringen av pumpar. Vi är oroliga att de kan nedprioriteras som hjälpmedel och att tillgången blir ojämlik över landet.

Insulinpumparna gynnar samhällsekonomin på lång sikt och vi förväntar oss att landstingen har detta i åtanke när pumparna försvinner ur förmånssystemet. Förhoppningsvis kan den nya hälsoekonomiska översynen, som Tandvårds- och läkemedelsförmånsverket nu ska göra, ge landstingen ett verktyg att använda när pumparna i framtiden ska upphandlas.”

• insulinpumpar
  • tlv