Livet upp och ner del 3

Livet upp och ner del 3

Alla säger det kommer bli bra, det kommer bli bättre. Jag tar till mig det och hoppas och önskar och gör allt i min makt för att det ska bli och vara så. Vårt liv nu styrs av sjukdomen diabetes typ 1 och vi ska leva först och ta sjukdomen sen? det är dom råd jag får. Förstår och tar till mig det men det är svårt att föra in i verkligheten då allt kretsar kring detta. Min bonusdotter sa häromdagen då vi var själva, vad lugnt det är… ingen stress kring dåliga värden eller reaktioner. Min son var inte hemma och man blir som helt vilsen av att inte räkna på maten, av att inte kolla värden. Det fick mig verkligen att förstå hur vi alla lever med detta varje minut, timme och dag, Syskonen, våra nära och kära påverkas varje dag och jag önskar att vi bara kunde normalisera detta.

Min son lever varannan vecka hos respektive förälder som många barn idag gör, det gör livet extra svårt ibland då man inte kommer överens. Är man inte överens gör detta inte det heller lättare, trots allt måste jag säga att det väldigt går bra, mycket bättre i alla fall. Man måste kunna lita på varandra och se att vi har samma mål för barnet. Det ska vara att leva ett så långt och bra liv som möjligt såklart. Jag försöker så gott jag kan att släppa kontrollen då han inte är med mig. Efter många veckor med dåliga värden fick vi äntligen dexcom G6. Det har sina för och nackdelar såklart men jag kan se honom för det mesta. När han är i skolan, när han är med sina kompisar eller vad han än nu gör. Dexcom kan man ladda ner i sin telefon och sätta larm på olika höga resp låga värden, eller inga värden alls. Känns absolut säkrare om natten om han går över eller under att man får ett larm.

Dom veckorna han är med oss så får man full koll och dom andra dagarna får man förlita sig på någon annan, det måste var det svåraste med detta. Känner verkligen igen mig i föräldrar som blir utmattade, svårt att inte bli det när klockan ringer 4 ggr per natt.

Vi kämpar på och ger oss aldrig.

Anna

Anna med son som har diabetes typ 1 delar med sig av sina erfarenheter som anhörig till en diabetiker. Bloggar för Diabetes Wellness Sverige.

Relaterat innehåll