Livet upp och ner del 7

Livet upp och ner del 7

Vårt första riktiga bakslag, jag visste att det skulle komma så småningom men inte hur det skulle te sig. Min son som har diabetes typ 1 har även svår astma, dom senaste veckorna har den blivit sämre och vi har varit flera gånger på sjukhus för att få hjälp med hans andning.

Hur mycket medicin och hjälp vi än har fått så har det inte blivit bättre. Det är inget fel på hans astma, han har börjat ytandas. Det har visat sig att han har otroligt många tankar och oro som han bär inom sig utan att delge oss om. Detta har nu börjat visa sig som fysiska symtom med hans andning. Det har tagit många läkarbesök och undersökningar för att konstatera detta, skönt att det visade sig att det inte var nåt fysiskt fel, men jobbigt att förstå att han har så jobbigt att han får problem.

Vi fick diagnosen för ungefär fem månader sedan, det är inte särskilt länge sedan och hittills har han bara anpassat sig utan att säga så mycket. Uppenbarligen bär han mycket ångest och oro inom sig. Trots att vi har en nära relation och pratar om allt är han väldigt förtegen om saker han tycker är jobbiga.

Han har en stor oro kring att bli låg och dö när han är ensam. Han vaknar ofta med mardrömmar kring detta eller har svårt att sova.

Här är vi nu mitt uppe i allt detta, vi ska få en tid hos en sjukgymnast som ska lära oss att andas med magen och hantera stress, han ska även få träffa en barnpsykolog för att prata om det han har svårt med. Min fina kille, önskar jag kunde ta över hans oro och sjukdom.

Kärlek från oss Anna med son.

Anna

Anna med son som har diabetes typ 1 delar med sig av sina erfarenheter som anhörig till en diabetiker. Bloggar för Diabetes Wellness Sverige.

Relaterat innehåll