​  ”A(u)ktion! – Konst i kampen mot diabetes” till förmån för diabetesforskningen
​ ”A(u)ktion! – Konst i kampen mot diabetes” till förmån för diabetesforskningen

Pressmeddelande -

Mellan den 13 till den 24 september är konstauktionen ”A(u)ktion! – Konst i kampen mot diabetes” öppen där du kan buda på 46 konstverk. I år har 38 konstnärer skänkt sina verk till förmån för diabetesforskningen som finns att hitta på Metropol Auktioner.
Peetra Magnusson, Evelina Vågesjö och Abdul Waheed Khan har tidigare tillsammans fått 600 000 kronor till sina forskningsprojekt av Diabetes Wellness Sverige.

För tredje året i rad arrangerar Diabetes Wellness Sverige i samarbete med Metropol Auktioner konstauktionen "A(u)ktion! - Konst i kampen mot diabetes", där intäkterna oavkortat går till Junior Diabetes Wellness Grant. Junior Diabetes Wellness Grant är ett forskningsanslag på 200 000 kronor utformat för att finansiera mindre projekt från unga, lovande forskare i Sverige som är i början av sin karriär och som strävar efter att göra ett livsförändrande genombrott inom diabetesforskningen.

Några av de som tidigare fått forskningsanslaget Junior Diabetes Wellness Grant på 200 000 kronor av Diabetes Wellness Sverige är: Peetra Magnusson, Evelina Vågesjö och Abdul Waheed Khan.

Juinor Diabetes Wellness Grant – betydelsefullt för forskare
"Cellular interactions of mesenchymal stromal cells in type 1 diabetes"

Peetra Magnusson, Uppsala Universitet, erhöll forskningsanslag på 200 000 kronor för Junior Diabetes Wellness Grant 2015 och började med diabetesforskning 2005 efter sin disputation och fick anställning som forskare på Klinisk immunologi vid Uppsala universitet. Där jobbade hon tillsammans med bland annat Olle Korsgren och fortsatte därefter sin egen forskning som forskargruppledare.
- Mitt fokus när jag fick forskningsanslag 2015 från Diabetes Wellness Sverige var att förstå cellulära interaktioner mellan mesenkymala stamceller (MSC) och blodkärlsendotelceller. I klinisk terapi så görs det studier där nydebuterade diabetiker behandlas med MSC. Dessa MSC levereras via blodet till patienter och därmed interagerar MSC med blodkärlscellerna. Vi ville med min forskning förstå om och hur MSC kan påverka blodkärlscellerna, säger Peetra.
- Vi har nu även gjort co-odlingar av primära celler och genom sortering och transkriptomanalys så utfärdar vi nu den cellulära profilen av endotelceller som varit i kontakt med stromacellerna, fortsätter Peetra.
-Forskningsanslaget på 200 000 kr från Diabetes Wellness har möjliggjort utförandet av dessa studier. Ett stort tack till Diabetes Wellnes Sverige.

Intäkterna från förra årets konstauktion gick till Evelina Vågesjö, Uppsala Universitet, som fick motta forskningsanslaget på 200 000 kronor.
- Jag vill gärna ta tillfället att speciellt tacka Diabetes Wellness Sverige för att ni valt att stödja min post-doktorala forskning vid Uppsala Universitet och projektet “Mechanisms in skin wound healing in non-diabetic and diabetic conditions and the effect of wound treatment with chemokines”, säger Evelina.
"Detta forskningsprojekt är en mindre del av ett större övergripande projekt där vi jobbar med att utveckla ett nytt biologiskt läkemedel för att accelerera läkning av kroniska sår vanliga hos diabetiker, både typ I och II. I min tidigare forskning har vi funnit nya roller och funktioner hos immunceller vid sårläkning och även utvecklat en metod för att med hjälp av en kroppsegen substans styra immuncellernas beteende på ett sådant sätt att sår i hud och slemhinna läker snabbare och detta har verifierats i experimentella djurmodeller av diabetes. Projektet har växt och sedan 2016 har vi delat upp forskning och utveckling där läkemedelsutvecklingen fortgår i ett spinn-off bolag, Ilya Pharma. Läkemedelsutvecklingen går bra och går nu in i klinisk fas, se www.ilyapharma.se för mer information."

- Forskningsprojektet handlar mer specifikt om att närmare undersöka hur dessa immunceller beter sig i huden vid olika experimentella delar av diabetes så som hyperglycemi och försämrad mikrocirculation i huden. Vi kommer även att få tillgång till human hudvävnad och undersöka immuncellernas beteende i en ex vivomodell för ytliga sår.
- Min tid är nu delad mellan forskningen och utvecklingen i detta projekt och jag är väldigt tacksam för att ha fått den möjligheten en tid. Under nästa år kommer jag fokusera mer på läkemedelsutvecklingen där målet är att göra klinisk nytta och ta fram en ny typ av biologiskt läkemedel som kan användas för behandling av diabetiska fotsår. Detta kommer fortsättningsvis vara ett forskningsnära projekt och vi har redan idag satt upp flera forskningssamarbeten. Återigen, stort tack för ert stöd, det har redan idag tagit projektet närmare att verifieras som en ny behandling av kroniska sår vanliga hos diabetiker. Att få jobba med något som kan användas av denna patientgrupp är oerhört motiverande, fortsätter Evelina.

Abdul Waheed Khan, Karolinska Institutet, ”Role of acetyltransferase GCN5 in
”Oxidativ stress och inflammation är viktiga orsaker till endoteldysfunktion hos diabetes. Endotelcellers linje in i blodkärlets inre yta är de första som utsätts för glukosinsufficiens i tillståndet av hyperglykemi (höga blodglukosnivåer). Hög glukos inducerar uttrycket av gener som är viktiga vid oxidativ stress och inflammation som orsakar endoteldysfunktion. Bidraget från Diabetes Wellness Sverige tillåter oss att undersöka rollen av acetyltransferas GCN5 vid diabetesframkallad endoteldysfunktion. Det epigenetiska läkemedlet Vorinostat utvecklas med den terapeutiska potentialen för icke-maligna användningar som diabetes. Vi har preliminära resultat av experiment utförda i humana aorta endotelceller av normalt och diabetiskt ursprung som föreslår att Vorinostat bevarar endotelcellernas redoxtillstånd för att upprätthålla endotelfunktionen. Vorinostat motverkar de HG-inducerade effekterna av GCN5. Utvecklingen av en djurmodell som är specifik för detta projekt pågår. Detta bidrag ger oss möjlighet att testa de nya terapeutiska strategierna för att motverka de skadliga genuttrycksförändringar som orsakas av HG för att bevara endotelfunktionen hos diabetes.
Ytterligare experiment kommer att utföras för att undersöka bindningen av GCN5 på pro-oxidant och proinflammatoriska gener. Acetylerings-statusen för kromatinet av dessa gener kommer att undersökas genom kromatinimmunutfällning.”

Stöd diabetesforskningen genom att gå in och buda på ett verk. Konstauktionen är öppen 13-24 september.

HÄR hittar du alla konstnärer och deras citat varför de vill vara med och stötta diabetesforskningen.

Konstnärerna som skänkt sina verk i år är:
Lasse Åberg, Caroline af Ugglas, Mathias Kärnlund, Daniel Lundvall, Leif Zetterling, Pontus Platin, Max Alm-Norell, Stefan Tunedal, Carina Ehlers, Pontus Wåhlström, Anders Gabrielsson, Henri Hiltunen, Hans Persson, Maria Krull, Rickard Ahl, Christina Roos, Beatrice Jansson, Tommy G Sundman, Alison de Mars, Barbara Stenman, Bezav Mahmod, Cecilia Ljungdell, Daniel Törneberg, Daniel Vandinja, Daryoush Tahmasebi, Ewa Borin, Frida Nyquist, Julia Melander, Lena Morge Holmström, Lina Forsdal, Luz Miranda, Maria Hoffman, Mia Älegård, Miranda Peilot Wallentin, Morgan Norman, Ola Arven, Yvonne Lindvall.

För mer information, vänligen kontakta:
Ann Fogelberg, PR- och Pressansvarig, Diabetes Wellness Sverige, 070-715 99 85, ann@diabeteswellness.se

Jelena Minic, Eventkoordinator, 08-511 612 06, jelena@diabeteswellness.se

Jani Andersson, VD, Metropol Auktioner, 08-673 48 80, jani@metropol.se/a(u)ktion

Insamlingsstiftelsen Diabetes Wellness Sverige är en stiftelse som grundades 2006 i Sverige. Stiftelsens syfte är att samla in pengar till diabetesforskningen och sprida kunskapen om diabetes till allmänheten. Sedan starten har Diabetes Wellness Sverige skänkt ca 80 miljoner kronor till diabetesforskningen. Insamlingsstiftelsen ingår i ett nätverk av organisationer i flera länder som tillsammans stöttat forskning som syftar till att hitta ett botemedel mot diabetes och har ett 90-konto sedan 2007, 900116-5. www.diabeteswellness.se