Svenska truppen för den globala bartendertävlingen WORLD CLASS är utsedd

Pressmeddelande  •  2012-04-16 21:01 CEST

Konkurrensen bland några av Sveriges absolut bästa bartenders var hård och finalisterna valdes ut efter lång överläggning hos juryn. Varje tävling har en kategori och dagens var ”Gentleman’s Serve” där de tävlande bedömdes på sin cocktails kvalitet men också på teknik, presentation, kreativitet, smak & balans samt kunskap kring råvarorna.

Dagens jury bestod av:
Salvatore Calabrese – Salvatore “The Maestro” Calabrese är en av världens ledande bartenders och arbetar i dag på Playboy Club i hjärtat av Mayfair, London. Han utvecklade sin talang för att kombinera smaker tidigt medan han arbetade i sitt hemland Italien och är i dag en prisbelönt bartender. Hans passion för kvalitetsmässiga drinkar har varit i centrum för en lysande karriär som inkluderar ett flertal böcker, publikationer och priser.

Andy Pearson – Prisbelönt bartender, drinkexpert som beskrivs av Theme Magazine som ”drinkarnas Jamie Oliver” och rankas som nummer 25 av 100 på listan över personer som har format den brittiska barbranschen. Andy har tidigare arbetat på barer som Roast och East @ West i London samt Ricks i Dehli. Nu driver han sajten Intoxicology.co.uk där han delar med sig av sin expertis.

Per Styregård – Chefredaktör för restaurang- och barguiden White Guide.

Alf Tumble – Ursprungligen musikproducent, nu chefredaktör för tidningen Fokus Krog och dryckesredaktör på Nöjesguiden.

Dagens två vinnare Mattias Skoog och Andreas Andersson vann med sina drinkar The Orchid Royalty Cocktail respektive The Way of Life, juryns motivering löd:

– Som två motpoler till varandra imponerade Mattias och Andreas med sina kunskaper och höga kvaliteter bakom baren. Den ena lugn och metodisk och den andre med energi och härliga servicekänsla, båda med mycket engagemang.

Till vardags arbetar Mattias som head bartender på Nobis Hotel, Stockholm. Han har arbetat i branschen i sex år och började sin karriär i Nyköpings nattliv.

Spännande och oväntat är två ord som summerar upp dagen, helst skulle jag vilja säga att jag räknade med att vinna men vågade inte hoppas på för mycket innan tävlingen var avgjord. Nu är det hårdträning som gäller inför London, säger Mattias Skoog, Nobis Hotel.

Andreas Andersson, driftschef Boom Boom Room har jobbat i branschen sedan 2004 i såväl Sverige som utomlands.

Jag var så imponerad av väldigt många av mina branschkollegor och blev faktiskt förvånad att just jag gick vidare. Är fortfarande lite tagen men riktigt laddad inför London och ser verkligen fram mot att visa vad jag går för även där, säger Andreas Andersson, Boom Boom Room.

Rikard Enell som gick vidare redan i november arbetar till vardags som barchef på Le Rouge i Stockholm. Han har en gedigen bakgrund som bartender och har arbetat i branschen i cirka 13 år. Han började av en slump bakom baren i franska alperna och sedan dess har restaurangbranschen varit hans säte.

Motiveringen till att jag vann var att jag visade en ödmjukhet bakom baren, vilket är precis den känsla jag har till mitt yrke och mina gäster. Det känns väldigt smickrande att nomineringen faktiskt överensstämmer med mina känslor för yrket, säger Rikard Enell, Le Rouge.

Om WORLD CLASS
Bartendertävlingen och utbildningen WORLD CLASS startades av Diageo Reserve – premiumsegmentet hos Diageo – år 2008. Tävlingen syftar till att utbilda och inspirera bartenders över hela världen till att skapa nya spännande cocktails och kunna erbjuda exceptionell service till sina kunder på några av världens bästa barer.

Hittills har cirka 15 000 bartenders utbildats genom tävlingen. Mer än 40 länder deltar och antalet deltagare skiftar beroende på landets storlek. Från Sverige deltar totalt 17 bartenders i 2012 års upplaga. WORLD CLASS är en av de största och mest prestigefulla bartendertävlingarna i världen och deltagarna, som tävlar i flera kategorier, bedöms av några av världens mest respekterade bartendergurus.

För praktisk information och högupplösta bilder, vänligen kontakta:
Nina Brogård, Wenderfalck, nina@wenderfalck.com, tel: + 46 762 06 47 77

För mer information om Diageo, vänligen kontakta:
Frida Nilsson, Corporate Relations Manager Nordics, frida.nilsson@diageo.com, tel: +46 702 61 39 63

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom