Georg Andrén föreslås bli generalsekreterare för Diakonia

Biståndsorganisationen Diakonias styrelse föreslår nu en ny generalsekreterare. Det är Georg Andrén, 57, som är redo att axla rollen. I dag är han Sveriges ambassadör i Guatemala, och har lång erfarenhet av utvecklingssamarbete. Han förväntas tillträda under hösten 2017.

I dag blir det offentligt att Diakonias styrelse lägger fram en kandidat till generalsekreterarposten inför ett extrainsatt årsmöte på fredag den 24 mars.

Georg Andrén har varit Sveriges ambassadör i Guatemala sedan 2014 och har tidigare hunnit med att jobba på både Sida, Utrikesdepartementet och i civilsamhället, bland annat har han tidigare varit Diakonias representant i södra Afrika. Hans erfarenhet av bistånds- och utvecklingsarbete är omfattande, och han har länge varit drivande när det kommer till mänskliga rättigheter, demokrati och genderrättvisa. Det nya jobbet innebär en flytt hem till Sverige igen, och Georg Andrén ser fram emot utmaningen rollen som generalsekreterare innebär.

– Jag känner mig väldigt glad och hedrad över detta förtroende. Diakonia är en professionell och mycket respekterad biståndsorganisation, i Sverige och inte minst i de länder där man verkar. Det ska bli fantastiskt roligt att få delta i arbetet och driva de värden Diakonia står för i en tid där global rättvisa blir allt viktigare, säger Georg Andrén.

Han efterträder Bo Forsberg, som har varit Diakonias generalsekreterare i hela 23 år och har gjort ett starkt avtryck i biståndsdebatten. Bo Forsberg kommer att avtackas i samband med att han avgår med pension under hösten 2017.

Ett framtidsval
Diakonias styrelseordförande Pether Nordin och vice ordförande Marianne Claesson är båda mycket nöjda med valet av Georg Andrén, och ser fram emot att möta nya utmaningar tillsammans med honom i en tid där det är extra viktigt att stå upp för ett starkt civilsamhälle.

– Jag är mycket glad över att vi har hittat en så kompetent efterträdare till Bo Forsberg. Vi hade väldigt många kvalificerade sökanden, men Georg Andrén sticker ut ur mängden som någon som kan leda Diakonia in i framtiden, säger Pether Nordin.

Kyrkorna står bakom
Diakonias båda huvudmän, Equmeniakyrkan och Svenska Alliansmissionen, ser också stor potential i den nya rekryteringen. Lasse Svensson, kyrkoledare i Equmeniakyrkan, tror att Georg Andrén kommer att kunna representera samfunden väl.

– Vi kommer att rösta i enlighet med styrelsens förslag på årsmötet och ställer oss alltså bakom valet av Georg Andrén som ny generalsekreterare, han har god förståelse för och erfarenhet av kyrklig verksamhet och i kombination med hans kompetens inom bistånd tror vi att han kommer att bli en bra ledare för Diakonia, säger han.

På Svenska Alliansmissionen ser man med tillförsikt på den nya tillsättningen.

– Vi gläds över att Diakonia får en mycket kompetent och erfarenhet person som även har ett starkt patos och driv för biståndsfrågor. Hans erfarenhet av att vara ledare i stora organisationer skapar trygghet i att leda Diakonia in i nya utmaningar, säger missionsföreståndare Kjell Larsson.

För mer information, vänligen kontakta:

Pether Nordin, styrelseordförande Diakonia, 0730-22 26 21, pether.nordin@svenskakyrkan.se

Georg Andrén, via Diakonias pressnummer 08-453 69 33, media@diakonia.se