9 av 10 positiva till att läsa jobbmejl på semestern

Pressmeddelande   •   Aug 26, 2012 08:30 CEST

En undersökning utförd på uppdrag av Dialect visar att över 90 procent av de tillfrågade* personerna upplevde möjligheten att läsa sin jobbmejl under sommarsemestern som positiv. Resultatet går alltså emot tidigare larm om att vi blir stressade av möjligheten till ständig uppkoppling.

Att 92 procent av de tillfrågade är positiva till möjligheten att läsa jobbmejl även utanför kontorstid visar att det finns en motvänd effekt av den så kallade smartphonestressen.

- Att kunna läsa jobbmejlen från valfri plats upplevs av många som ett tryggt sätt att fortsätta ha kontroll över sitt arbete även utanför kontorstid, och det i sig tror jag är avslappnande, säger Dialects vd och koncernchef Mats Kraitsik Kalvik.

Tidigare undersökningar visar att privatliv och arbetsliv flyter ihop alltmer. Vi använder oss av samma prylar på jobbet som privat och gränsen då jobbdagen går över till fritid blir svår att definiera. I ett jämställt, modernt samhälle blir den fasta kontorstiden allt mer sällsynt.

- De anställda driver själva på utvecklingen eftersom möjligheten att kunna styra över sitt arbetssätt och sin arbetstid ger stora fördelar. Det gör till exempel att vi är många män och kvinnor mitt i livet som kan satsa både på karriären och samtidigt vara en aktiv närvarande förälder, säger Mats Kraitsik Kalvik.

*I en undersökning genomförd i augusti 2012 av Netigate, på uppdrag av Dialect, blev 1000 tjänstemän med möjlighet att läsa jobbmejl i mobilen tillfrågade om deras mobilvanor under semestern.

För mer information eller bilder, kontakta:
Victoria Jonsson, Marknads- och Informationschef
Telefon: 010-601 30 14, e-post: victoria.jonsson@dialect.se
Mats Kraitsik Kalvik, vd Dialect
Tel: 010-601 30 10, e-post: mats.kalvik@dialect.se

Dialect levererar it- och telekommunikation till företag. Vi ser till att allt kan fungera ihop – oavsett tid, plats eller lösning. Utöver våra integrerade lösningar och vägledande kunskap erbjuder vi ett brett utbud av produkter och tjänster. Lösningarna innefattar bland annat mobil- och fast telefoni, dokument- och datatjänster, mötestjänster, installation och support. Dialect omsatte 2011 drygt en miljard kronor och har idag över 700 anställda. Läs mer om oss på www.dialect.se.