Internationella arbetsmiljödagen

Pressmeddelande   •   Apr 27, 2009 13:00 CEST

28 april, var det internationella arbetsmiljödagen. Inför denna dag har Dialect tagit fram en ny undersökning som visar att hela 1 av 3 känner sig otrygga på sin arbetsplats. Dialect har frågat kontorsanställda, hantverkare och transportanställda.

I undersökningen som Dialect låtit genomföra har de tillfrågade fått svara på frågor om hur de upplever tryggheten på sin arbetsplats. Resultatet visar att 30 procent av alla tillfrågade känner sig otrygga på arbetsplatsen. Med trygghet menas att man känner anställningstrygghet och har trevliga arbetskamrater och en god arbetsgemenskap.

När det gäller saker på arbetsplatsen som de tillfrågade oroar sig för så uppger 28 procent att de oroar sig över strålningen från sina mobiltelefoner. Hälften av de tillfrågade använder därför ett headset till sin mobiltelefon. Inte fullt så många, 8 procent, oroar sig dessutom över strålningen från sin bildskärm. 5 procent oroar sig för överfall och känner att de skulle behöva ett personlarm eller överfallslarm på arbetsplatsen. Kvinnor oroar sig i större utsträckning än män. Kontorsanställda generellt oroar sig mer över partiklar från sin laserskrivare än dem som jobbar inom hantverks- och tranportnäringen.

— Vi brinner för att förenkla arbetslivet för företag, och det är tydligt att efterfrågan på tjänster inom it och telekom varierar efter hur den anställdes vardag ser ut. Undersökningsresultatet skiljer sig också något åt beroende på om man är kontorsanställd, hantverkare eller transportanställd, säger Caroline Antonsson, marknadschef på Dialect AB.

Dialect har 85 butiker och kontor över hela landet samt ett 30-tal installationscenter och två supportcenter. Dialect erbjuder helhetslösningar för kontoret i syfte att förenkla arbetslivet.

För ytterligare information kontakta:
Caroline Antonsson, marknadschef Dialect
Telefon: 040-631 12 40, 0733-77 45 00, caroline.antonsson@dialect.se

* Undersökningen genomfördes av Gfk omfattar 308 personer som arbetar på företag med mellan 5 och 50 anställda. De tillfrågade är verksamma inom följande tre branscher: kontor, hantverk och transport. Undersökningen gjordes per telefon.

Dialect levererar it- och telekommunikation till företag. Vi ser till att allt kan fungera ihop – oavsett tid, plats eller lösning. Utöver våra integrerade lösningar och vägledande kunskap erbjuder vi ett brett utbud av produkter och tjänster. Lösningarna innefattar bland annat mobil- och fast telefoni, dokument- och datatjänster, mötestjänster, installation och support. Dialect omsatte 2010 drygt en miljard kronor och har idag 650 anställda. Dialectkedjan drivs av koncernen Dialect AB, där dotterbolagen Dialect Kundservice och Dialect Systems ingår. Läs mer om oss på www.dialect.se.