Årets julhandel på nätet ökar kraftigt

Pressmeddelande   •   Dec 13, 2013 13:59 CET

DIBS, Nordens ledande leverantör av enkla och säkra betalningslösningar för e-handel, meddelar att julhandeln på nätet i Sverige slår nytt rekord. För stora webbutiker ökade e-handeln med 26 % under perioden 1-7 december, jämfört med samma period förra året. För små och medelstora webbutiker låg ökningen på hela 52 %.

Svenskarna har på allvar upptäckt enkelheten med att köpa sina julklappar på nätet. I DIBS rapport Svensk E-handel 2013 angav 61% att det viktigaste skälet till att e-handla var att det förenklar.

– Det är glädjande att se att e-handelns utveckling fortsätter slå nya rekord. Det är också tydligt att de större webbutikerna går in i en mognadsfas där tillväxten blir lägre. Under hela 2013 har vi sett att de små och mellanstora webbutikerna ökar mest vilket också återspeglas i julhandeln, säger Daniel Larsson, Chief Commercial Officer på DIBS.

Nästa vecka kommer nya siffror från DIBS gällande julhandeln 8-14 dec.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Larsson, CCO på DIBS, telefon 073-64 042 11 eller e-post: daniel.larsson@dibs.se

Om undersökningen:

Undersökningen baseras på omsättningsökningen hos webbutiker som är kunder hos Nordens största betaltjänst på nätet.

DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. DIBS startade 1998 och var då pionjärer inom betalningar på nätet – idag är de ledande i Norden. DIBS var först med att nå 1,5 miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 100 miljarder kronor. Varje år väljer 2 500 nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.