DIBS betalningslösning väljs av BroBizz som används av 300 000 kunder för bro- och vägavgifter

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 14:17 CEST

DIBS har utsetts till leverantör av betalningslösning till BroBizz som redan används av 300 000 kunder för att betala på avgiftsbelagda broar, vägar och parkeringar i Skandinavien. Målet är att förse kunderna med maximal flexibilitet och trygghet när de använder BroBizz.

En BroBizz är en liten sändare som placeras i framrutan bakom backspegeln. Med en BroBizz sker betalning och öppning av bommen automatiskt. BroBizz A/S är ett nybildat bolag som tidigare var en del av A/S Belt. Bolaget har mer än en halv miljon kunder, varav 300 000 har kopplat ett betalkort till sina BroBizz för att enkelt betala för broar och avgiftsbelagda vägar. Dessutom kan BroBizz användas i vissa färjerederier och parkeringar. BroBizz A/S arbetar för att ansluta fler ställen.

BroBizz innebär att kunden inte behöver ha pengar eller kreditkort i fickan för att korsa broar, köra avgiftsbelagda vägar eller parkera till exempel på en flygplats. Detta förutsätter en hög grad av säkerhet eftersom det inkluderar hantering av kundernas kreditkortsuppgifter. BroBizz A/S valde DIBS efter en noggrann genomgång av marknaden.

- Vi sökte en leverantör med gott rykte och med erfarenhet av hög datasäkerhet för våra kunder. Vi vill inte själva hantera kundens kortuppgifter. DIBS har den klart bästa lösningen. Den omfattande processen att konvertera alla kunder till DIBS har gått nästan smärtfritt. Vi har varit mycket nöjda med hela driftsättningen, säger Helle Bech, vd för BroBizzes A/S.

BroBizz A/S ambition är att öka antalet så kallade operatörssystem så att kunderna kan betala med sina BroBizz på flera ställen. I andra länder finns liknande tjänster med sändare som installeras i bilar. Enligt ett nytt EU-direktiv ska innehavare kunna betala för alla avgiftsbelagda vägar och färjor i hela Europa utan att ändra sändare. Företagen konkurrerar på marknadsmässiga villkor och får marknadsföra sig mellan olika länder. Därmed finns det i princip ingen gräns för hur många användare som kan vara anslutna med DIBS. Konkurrensen är för närvarande på lokal och regional i varje land.

DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. DIBS startade 1998 och var då pionjärer inom betalningar på nätet – idag är de ledande i Norden. DIBS var först med att nå 1,5 miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 100 miljarder kronor. Varje år väljer 2 500 nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.