DIBS blir underleverantör i en mobil betalnings-lösning för Storstockholms Lokaltrafik (SL) som ersätter nuvarande SMS-biljetter

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2012 14:36 CEST

DIBS, Nordens ledande leverantör av betalningslösningar för e-handel, meddelar att Samtrafiken har vunnit en offentlig upphandling av betaltjänster för AB Storstockholms Lokaltrafik. Som underleverantör till Samtrafiken ska DIBS tillsammans med mobilutvecklingsföretaget Unwire leverera en mobil betaltjänst som ersätter nuvarande SMS-biljetter hos SL och Waxholmsbolaget.

- Enkla betalningar och aktuell reseinformation i mobilen gör det mer attraktivt att åka kollektivt. Vi är glada över att vara med och utveckla kollektivtrafiken i Storstockholm, säger Eric Wallin, VD på DIBS.

I denna upphandling är DIBS underleverantör till Samtrafiken och samarbetspartner till mobilutvecklingsföretaget Unwire som har utvecklat en generell betalväxel som möjliggör olika betalsätt. I DIBS uppdrag ingår att erbjuda registrering och hantering av resenärernas kort-uppgifter. Resenären betalar i ett skräddarsytt betalfönster, men rent tekniskt hanteras transaktionen i DIBS system som används av över 14 000 handlare i Norden.

Mot bakgrund av SL:s stora trafikunderlag och DIBS erfarenheter av mobila betaltjänster inom transportsektorn bedöms projektet ge betydande transaktionsvolymer.

DIBS står även bakom betalningarna i den danska appen Mobilbilletter Hovedstaden som också är utvecklad i samarbetet med Unwire. Denna app har blivit en stor framgång för DSB (det statliga danska järnvägstrafikbolaget). I appen är det enkelt att planera resor och köpa biljetter. Resenären skriver bara in kort-uppgifterna en gång och kan sedan kan köpa biljetter med några tryck ”on-the-go”.

Upphandlingen omfattas av lagen om offentlig upphandling vilket gör att projektet kan inledas när avtalsspärren gått ut den 11 oktober.

För ytterligare information vänligen kontakta:
Eric Wallin, VD DIBS, tel. 08-527 525 00 alternativt 0703 29 77 74 eller e-post: eric.wallin@dibs.se

DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. DIBS startade 1998 och var då pionjärer inom betalningar på nätet – idag är de ledande i Norden. DIBS var först med att nå 1,5 miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 100 miljarder kronor. Varje år väljer 2 500 nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.