Julhandeln på nätet avslutas starkt

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2013 13:58 CET

DIBS, Nordens ledande leverantör av enkla och säkra betalningslösningar på nätet, meddelar att julhandeln på nätet i Sverige fortsätter mot nya rekord. Under 8-14 december ökade e-handeln med 31 % (föregående vecka +26% (http://www.dibs.se/news/arets-julhandel-pa-natet-okar-kraftigt-0)) för våra största webbutiker. För små och medelstora webbutiker låg ökningen på 26 % (föregående vecka 52 % (http://www.dibs.se/news/arets-julhandel-pa-natet-okar-kraftigt-0)). Alla siffror är i jämförelse med samma period förra året.

Rapporten Svensk E-handel visar att näthandeln i Sverige ökade med 7 % under 2013. Veckorna innan jul har alltså en avsevärd högre tillväxt än resten av året jämfört med föregående år.

– Föregående vecka var det de små och medelstora webbutikerna som ökade mest. Nu går vi in mot slutspurten för julhandeln på nätet och de större bolagen spänner musklerna. Sannolikt är det möjligheterna till sena leveranser, stora lager och ett väloljat kampanjmaskineri som ger avtryck i statistiken, säger Daniel Larsson, Chief Commercial Officer på DIBS.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Daniel Larsson, CCO på DIBS, telefon 073-64 042 11 eller e-post: daniel.larsson@dibs.se

Om undersökningen:
Undersökningen baseras på omsättningsökningen hos webbutiker som är kunder hos Nordens största betalväxel för betalningar på nätet.

DIBS erbjuder Nordens bredaste utbud av enkla och säkra betalningslösningar på nätet. DIBS startade 1998 och var då pionjärer inom betalningar på nätet – idag är de ledande i Norden. DIBS var först med att nå 1,5 miljard transaktioner och har idag över 15 000 nätbutiker med ett årligt försäljningsvärde på över 100 miljarder kronor. Varje år väljer 2 500 nya nätbutiker DIBS lösning. DIBS 100 medarbetare i Sverige, Danmark och Norge arbetar för att göra det enkelt att ta betalt på nätet.