Värmland ligger långt framme med sin Regionala Digitala Agenda

Enligt en rapport som Digitaliseringskommissionen låtit konsultföretaget Ramböll göra om arbetet med de regionala digitala agendorna går det väldigt olika snabbt med arbetet i olika regioner. En region där det går särskilt bra är Värmland.

I Värmland finns en lång tradition av att samarbeta kring digitalisering, särskilt inom e-hälsa. En annan framgångsfaktor ligger i länets kluster av it- och telekomföretag, samt de många it-relaterade projekt och nätverk som finns kring Karlstad universitet.

Värmlands digitala agenda omfattar sex sakområden: bredband, digitalt innanförskap, e-tjänster/e-förvaltning, e-hälsa, näringsliv och innovation samt skola och undervisning.

Ett bekymmer som näringslivet i Värmland pekar på är bristen på arbetskraft med tillräcklig digital kompetens, och det är något som agendan tar fasta på, både för att locka till sig kompetens utifrån och att locka värmländska ungdomar att satsa på tekniska utbildningar. Det är stora skillnader i förutsättningar mellan olika kommuner i länet, och här är mer samverkan en nyckel.

För att hålla digitaliseringsfrågorna levande kommer Värmland satsa på en årligt återkommande it-dag, där aktörer från näringsliv, akademi och offentlig sektor kan mötas och knyta kontakter och byta erfarenheter om digitaliseringsarbetet.

Kontakta Katarina Nordmark

katarina.nordmark@lansstyrelsen.se