Förändring och förstärkning i Dina Försäkringar Nords styrelse

Efter 30 år i Dina Försäkringar Nords styrelse och 15 år som ordförande lämnar nu Anders Lundqvist över ordförandeklubban till Britta Stoltz Lundström. Britta valdes in i styrelsen 2012 och har en bred kompetens av företagsledning och företagsstyrning från flera olika branscher.

– Dina Försäkringars utveckling från små sockenbolag till dagens moderna försäkringsorganisation är imponerande, säger Britta Stoltz Lundström, ny ordförande i Dina Försäkringar Nords styrelse. Anders Lundqvist har gjort en stor insats både i vårt bolag och inom hela den Sverigebaserade Dinafederationen. Jag ser fram emot av att vara fortsatt delaktig i Dina Försäkringar Nords kundnära verksamhet och i den utveckling som är nödvändig för att värna om försäkringstagarnas intressen i en föränderlig värld.

Vid stämman avtackades också Christina Adolfsson som även hon har en lång relation till bolaget, Christina har verkat i styrelsen under 22 år.

– Det har varit fantastiskt att få ha personer i styrelsen med så lång erfarenhet och inblick i bolagets historia från både Norrbotten och Västerbotten, säger Annika Lindkvist, vd Dina Försäkringar Nord. Bolaget har under 2016 gjort ett fantastiskt resultat och Anders och Christina har avtackats med flaggan i topp.

Nya styrelseledamöter tillför viktig kompetens
Vid stämman valdes två nya ledamöter in i styrelsen, Malin Arvidsson affärscontroller från Umeå samt Pär Sundén, lärare i juridik vid LTU från Hortlax.

– Malin och Pär tillför viktigt kompetens till styrelsen, säger Annika Lindkvist. Regelverken i försäkringsbranschen har förändrats mycket de senaste åren och mer förändringar är på väg. Bolaget har funnits sedan 1850 och vår förmåga att förändra oss och samtidigt behålla närheten och fokus på våra kunder har varit vår framgångsfaktor. Vi behöver fortsätta skapa förändringar och framförallt krävs det ett mycket högre utvecklingstempo idag. Vi ser stora möjligheter i de förflyttningar vi kan göra med hjälp av digitaliseringen, inte minst för att uppfylla våra kunders förväntningar vad gäller service.

För mer information kontakta:
Annika Lindkvist, vd Dina Försäkringar Nord
E-post: annika.lindkvist@dina.se

Regioner

Vi är 12 försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Vi finns på cirka 45 platser i landet, från Lund i söder till Luleå i norr. Med anor sedan 1768 har vi på Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det du bryr dig om och att hjälpa dig att göra vardagen tryggare.
Dina Försäkringar är landets sjätte största sakförsäkringsgivare och vi har Sveriges nöjdaste kunder. Läs mer på www.dina.se.