Stormen Dagmar tog strömmen

Stormen Dagmar tog strömmen

Vi reagerar alla olika på en kris. En del konstaterar kallt att någonting har hänt medan andra av oss blir nästan handlingsförlamade. Kringflygande takplåtar och tinande julmat i frysen kan få vem som helst att känna panik.

- När strömmen går den här tiden på året och julmaten tinar i frysen blir det problematiskt eftersom det var plusgrader ute. Annars klarar sig ju normalt frys- och kylvaror ute ett tag under vintertemperaturer, säger Krister Ängalid, VD på Dina Försäkringar Skydd i Bollnäs.

Strömavbrotten har gjort oss sårbara. En del har faktiskt inte fått tillbaka strömmen förrän nyligen, flera efter 7-9 dagars avbrott. Det är hus som legat i utkanten av enstaka elledningar. Det säger Lotta Jansson, skadechef på Dina Mellannorrland, ett område hårt drabbat av stormen Dagmar.

-  Vissa är verkligen rådiga. En man som fått strömavbrott tog helt sonika och lastade sin frys på en släpvagn och åkte till en bekant som hade ström. Han lastade ur sina frysvaror där för en tids förvaring. Här har ju en del hela fyra frysboxar med mycket älgkött i.

Det var en strykande åtgång på el- och gasolverk att hyra i Mellannorrland. Då kunde de drabbade få värme i elementen från de diesel- eller bensindriva aggregaten eller från gasolkaminer. Men de tog fort slut.

Det är inte lätt att klara av att ta hand om småbarn och byta blöjor i 8 graders värme inomhus och enbart ljus från ficklampa. Lotta Jansson berättar om en familj som därför fick ta in på hotell.

På västkusten orsakade stormarna inga större skador:

-  Bohuslänningen i gemen är en rätt luttrad person när det gäller stormar och ser t ex till så att båten är upptagen i rätt tid. berättar Thomas Bjering, VD på Dina Försäkringar Bohuslän.

Regioner

Vi är ett tjugotal försäkringsbolag runt om i Sverige som samverkar under det gemensamma varumärket Dina Försäkringar. Vi finns på nära hundra platser i landet, från Lund i söder till Piteå i norr. Med anor sedan 1768 har vi på Dina Försäkringar erfarenhet av att försäkra det du bryr dig om och att hjälpa dig att göra vardagen tryggare.
Dina Försäkringar är landets sjätte största sakförsäkringsgivare och vi har Sveriges nöjdaste kunder. Läs mer på www.dina.se och på www.facebook.com/dinaforsakringar.