Discovery Channel sänder nya piloten Motorama

Pressmeddelande   •   Jan 15, 2016 11:37 CET

Motorama sänds måndag 25 januari 22.00

Discovery Channels måndagar är tillägnade motor och måndagkvällarna förgyller året om vardagen för motorfansen med internationella storheter som Wheeler Dealers, Fast ’n’ loud, Overhaulin’ och kommande satsningen Diesel Brothers - bland annat.

Måndag 25 januari toppar Discovery Channel motormåndag med svenska piloten Motorama med motorjournalisten Kenneth Tonef och rallyföraren Ramona Karlsson vid ratten.

I pilotavsnittet av svenskproducerade Motorama guidar motorjournalisten Kenneth Tonef och rallyföraren Ramona Karlsson till motorvärldens nyheter och klassiker. I Motorama testas filmvärldens vansinnigaste Camaro från Fast ’n’furious-filmerna och Kenneth tittar närmare på Dodge Charger med 2000 hästar under huven. Dessutom hälsar Motorama på hos bilbyggaren Anders Franzen för att få reda på allt om senaste retro-trenden. Kenneth reser till Kina för att kolla in Formula E och besöker bilbyggaren Tom Nelson. Sten Forsberg , VD på Volkswagen Sveriges personbilar, talar ut om dieselgate och Ramona testar dunebashing i Qatar tillsammans med förra Paris-Dakar-vinnaren Jutta Kleinschmidt. Med mera.

Under våren bjuder Discovery Channels motormåndagar bland annat på nya avsnitt av Fast ’n’ Loud med start 1 februari 22.00. Samma kväll 21.00 är tittarfavoriten Overhaulin’ tillbaka med en sista säsong och inleder starkt med stjärnglans när paret Johnny Depp och Amber Heard har med en bil till säsongsstarten.

Måndag 29 februari 22.00 startar nya motorserien Gears, grease and glory (tidigare kallad Fanatic Mechanic och Driving Wild) där första avsnittet är inspelat i Sverige. I serien möter vi mekanikern Marc ”Elvis” Priestley som reser världen runt för att lära sig motorvärldens subkulturer. I första avsnittet reser han till Sverige och testar folkrace när han lever ihop med raggarna i ett par veckor innan han ska testa sina nyvunna kunskaper i ett riktigt lopp. Priestley har under inspelningen bland annat besökt Hallsberg, Bollnäs och Borlänge och tävlat på Hallsbergs motorstadium i 2015 års augustirace.

Motorama är ett originalformat från Gothenburg Studios, ett svenskt produktionsbolag för film och tv. Gothenburg Studios har tidigare producerat den svenska adaptionen av How Do They Do It (Förklaring Följer) och även samproducerat svenska och internationella projekt, bl a filmerna Ego och Dark Touch och tv-serierna Viva Hate och 30 grader i februari

Discovery Channel tillhör Discovery Networks Sweden-familjen och är TV-kanalen som tillfredsställer din nyfikenhet och ger dig program där gränserna utmanas och överskrids, och där det omöjliga blir möjligt. I över 25 år har kanalen givit svenskarna de bästa dokumentärerna, serierna och den mest kvalitativa underhållningen från hela världen. Genom Discovery Channel får du följa med ut i vildmarken, se otroliga maskiner och bilbyggen, följa personer med farliga och intressanta jobb, uppdateras inom den senaste tekniken och imponeras av världens största byggprojekt, vara med vid vetenskapliga experiment, följa verklighetens mordutredare och inspireras av kanalens färgstarka personligheter.