ComHem/Boxer-kunder riskerar att förlora Kanal 5, Eurosport och Discovery Networks övriga kanaler

Omkring 4,5 miljoner svenska TV-tittare riskerar att förlora flera av landets populäraste kanaler.
Orsaken är att ComHem/Boxer och Discovery Networks ännu inte lyckats enas om ett nytt distributionsavtal.
Utan ett nytt avtal före midnatt den 31 augusti kan ComHem/Boxer-kunderna förlora
Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, Discovery ID, Discovery Science och Discovery World.

- Vi har fortfarande samtal med ComHem/Boxer. Båda parter försöker komma fram till en lösning för fortsatt samarbete, men så här långt har vi inte lyckats nå ett nytt avtal, säger Henriette Zeuchner, VD för Discovery Networks Sweden.

- ComHem/Boxer kontrollerar nära 51% av den svenska linjära TV-distributionen, och om våra kanaler försvinner från ComHem/Boxers plattformar drabbar det tittare, reklammarknaden och produktionsindustrin i landet. Vi känner därför ett ansvar att informera om situationen, säger Henriette Zeuchner.

Om parterna inte lyckats komma fram till ett nytt distributionsavtal före midnatt den 31 augusti, förlorar omkring 4,5 miljoner svenska TV-tittare Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport 1, Eurosport 2, Discovery Channel, TLC, Animal Planet, ID, Discovery Science and Discovery World.

- Vi kommer att fortsätta samtalen med ComHem/Boxer och återkommer med mer information så snart vi kan, säger Henriette Zeuchner.

Discovery Networks var det tittarmässigt starkast växande TV-huset i Sverige under årets första sju månader 2017, och är under de kommande dagarna hem för det svenska fotbollslandslagets VM-kvalmatcher mot Bulgarien (31 augusti) och Vitryssland (3 september).

Kanal 5 sänder under hösten flera populära svenska underhållningsprogram, som premiäraktuella ”Wahlgrens Värld”, “Världens tuffaste jobb med Carina Berg”, “Sofias Änglar”, “Dessertmästarna”, “Breaking News med Filip & Fredrik”, “Roy Fares i Amerika” och “En stark resa med Morgan & Ola-Conny”.

Discovery Networks och Eurosport har också de exklusiva sändningsrättigheterna till de Olympiska spelen i Pyeongchang 2018 och till Allsvenskan och Superettan 2020-2025. Under hösten sänder Discovery och Eurosport bland annat även UEFA Europa League-fotboll, damernas VM-slutspel i handboll och Grand Slam-tennis från US Open, innan OS startar i februari.