Dags för handbolls-VM i Danmark

På lördag inleds handbolls-VM på Kanal 9 med ett svenskt landslag som kan gå långt i turneringen. "Jag förväntar mig att Sverige når minst semifinal", säger studioexperten Åsa Mogensen.

I helgen börjar damernas handbolls-VM som avgörs i Danmark, ett mästerskap som sänds i Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport 2. Sverige inleder gruppspelet mot Angola på Kanal 9, sedan väntar Polen, Holland, Kina och Kuba.

- Jag förväntar mig att Sverige når minst semifinal, även utan Linnea Torstenson. Men då blir det snårigare, säger Åsa Mogensen, Sveriges meste landslagsspelare som står i VM-studion tillsammans med Discovery Networks Swedens sportankare Karin Frick och experten Henrik Signell, succétränare för IK Sävehof.

24 nationer gör upp om VM-titeln. Brasilien är regerande mästare men Åsa Mogensen har Norge som guldfavorit.

- Tveklöst. Deras lag är minst lika bra som det som vann 2011. Men bakom Norge är det ett getingbo: Montenegro, Ryssland, Frankrike, Spanien, Sverige och Rumänien kan alla utmana om guldet. Det ska bli jättespännande att följa det här mästerskapet, säger Åsa Mogensen.

Niklas Jarelind och experten Per Johansson kommenterar Sveriges matcher som sänds på Kanal 9 eller Kanal 5. Dessutom kommer Isabel Boltenstern att rapportera från sidlinjen. Eurosport 2 visar 11 matcher under gruppspelet, samt ett urval under slutspelet. Handbolls-VM kan även följas på Dplay.

VM i handboll på Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport 2
5 december
20.45 Sverige - Angola (Kanal 9, studio 20.00)

6 december
20.45 Polen - Sverige (Kanal 9, studio 20.00)

7 december
16.00 DR Kongo - Brasilien (Eurosport 2)
18.15 Ryssland - Spanien (Eurosport 2)
20.30 Puerto Rico - Norge (Eurosport 2)

8 december
16.15 Kuba - Angola (Eurosport 2)
20.45 Sverige - Holland (Kanal 5, 20.00)

9 december
16.15 Kuba - Holland (Eurosport 2)
18.30 Serbien - Japan (Eurosport 2)
20.45 Sverige - Kina (Kanal 5, studio 20.00)
20.45 Ungern - Danmark (Eurosport 2)

10 december
16.00 Argentina - Brasilien (Eurosport 2)

11 december
16.15 Ungern - Japan (Eurosport 2)
18.30 Holland - Polen (Eurosport 2, studio 18.15)
20.45 Kuba - Sverige (Kanal 9, studio 20.00)

13 december
Åttondelsfinaler
(Avkasttider bestäms senare. Om Sverige spelar sänds matchen i Kanal 9 klockan 20.45.)

16 december
Kvartsfinaler
(Avkasttider bestäms senare. Om Sverige spelar sänds matchen i Kanal 5.)

18 december
Semifinaler
(Avkasttider bestäms senare. Om Sverige spelar sänds matchen i Kanal 5.)

20 december
14.45 Bronsmatch
17.15 Final
(Om Sverige spelar sänds matchen i Kanal 5)