​Discovery och Snapchat i unikt OS-samarbete

Discovery Communication och Eurosport har i dag tecknat en överenskommelse med Snap Inc om ett strategiskt och exklusivt annons- och innehållssamarbete för OS i Pyeongchang i februari 2018. Det är första gången som Snap samarbetar med en paneuropeisk partner och avtalet knyter ihop Discoverys unika OS-material med Snapchats över 57 miljoner dagliga europeiska användare.

Överenskommelsen innefattar bland annat exklusivt extramaterial från ett av världens absolut största idrotts- och tv-evenemang där ett dedikerat team från Snapchat kommer att arbeta med Discoverys OS-material, allt för att på bästa sätt även nå ut till en yngre och mer engagerad målgrupp vilket är ett av Discoverys viktigaste mål i OS.

57 miljoner användare i Europa kommer via användargenererade Our Stories och redaktionsskapade Publisher stories få tillgång till mängder av bakom kulisserna-material där experter, aktiva och influencers ger det senaste och hetaste från OS med tydlig ”mobile first”-strategi.

- Vi är fantastiskt glada över möjligheten att få förmedla spänningen och passionen från OS direkt till Snaps unga och engagerade publik, vilket ligger helt i linje med Discoverys löfte om att leverera OS till fler människor, på fler plattformar än någonsion tidigare. Partnerskapet levererar exklusivt innehåll, genom Discoverys oöverträffade och innovativa berättande av de olympiska spelen, till en av de mest kraftfulla och inflytelserika sociala media-plattformarna i världen, säger Mike Lang, President, International Development & Digital for Discovery Networks International.

Snapchats användare kommer via den nya överenskommelsen att själva kunna skapa, kurera och dela OS-innehåll i sina egna kanaler genom unik tillgång till grafik, filter, animationer och ljud. Dessutom kommer Discoverys lokala Ad Sales Team i Europa att kunna erbjuda kunder och varumärken en unik möjlighet att nå bredare, yngre och mer digitala målgrupper genom Snap Ad packages.

- Snapchat ger sportfans en unik möjlighet att uppleva de olympiska spelen och engagera sig med sina favoritidrottare och lag. Vi är stolta över att vi ska expandera vårt partnerskap med Discovery för att ge snapchatters över hela Europa den bästa olympiska känslan som möjligt, säger Ben Schwerin, Vice President of Partnerships for Snap Inc.

- De olympiska spelen är världens största och häftigaste idrottsevenemang och vår satsning på vinter-OS i Pyeongchang saknar motstycke, med många av Sveriges absolut största idrottshjältar genom tiderna i expertroller. Att kombinera vårt exklusiva OS-innehåll med Snapchats innovativa form och tilltal är väldigt spännande, säger Emir Osmanbegovic, sportchef på Discovery Networks Sweden och Eurosport.

I Eurosports svenska team finns stjärnor som Peter Forsberg, Anja Pärson, Magdalena Forsberg, Per ElofssonHåkan Loob och många fler. Eurosport skickar dessutom över 120 redaktionella medarbetare till Peyongchang vilket är den största satsningen i svensk tv-historia kring ett OS någonsin.

Discovery Communication och Snap Inc. har under sommaren samarbetat kring ”Shark Week on Snapchat” på den amerikanska marknaden och premiären gick direkt in på topp tre-listan över mest sedda Snapchat-shower i historien med totalt interagerade 17 miljoner unika användare.